Styl motylkowy (delfin) – zalety, technika. Jak pływać delfinem?

2019-03-07 11:01 Małgorzata Kośla, instruktorka fitness

Styl motylkowy (delfin) to zdecydowanie najtrudniejszy ze stylów pływackich. Zalety pływania delfinem są jednak nieocenione: poprawiamy wydolność organizmu i wytrzymałość mięśniową. Fazy pływania stylem motylkowym przypominają ruch w wodzie delfina, stąd alternatywna nazwa dla tego stylu pływackiego – delfin. Sprawdź, czym charakteryzuje się pływanie delfinem oraz poznaj najlepsze ćwiczenia pomagające w nauce stylu motylkowego.

Spis treści:

  1. Styl motylkowy - technika
  2. Styl motylkowy - ćwiczenia
  3. Styl motylkowy - zalety

Styl motylkowy, zwany potocznie delfinem, to jeden z czterech podstawowych stylów pływackich i zdecydowanie najtrudniejszy z nich. Zalety tego stylu są jednak warte poświęconych godzin treningu. Wszystko dlatego, że technika stylu motylkowego wymaga niezwykłej siły i koordynacji ruchowej.

Na pomysł pływania delfinem wpadł fizyk Volney Wilson, który w 1935 roku doszedł do analizy stylu pływających ryb. W 1938 roku nawet wygrał tym stylem pływackim eliminacje olimpijskie! Oficjalnie styl motylkowy został zaprezentowany w 1952 roku.

Zanim zaczniemy praktykować pływanie delfinem w wodzie, warto na początek wykonać trening i ćwiczenia pomocne w jego nauce. Podzielone są one na ćwiczenia w wodzie i poza nią tak, aby po wejściu do basenu móc bez problemu wykonać wszystkie fazy ruchu.

Styl motylkowy – technika

Technika pływania stylem motylkowym odwzorowuje naturalny ruch delfinów w akwenach wodnych. Pływanie delfinem charakteryzuje się jednoczesną, płynną pracą całego ciała – na jeden ruch obu rąk nad wodą przypadają dwa odbicia nogami. Pływanie delfinem przypomina ruch fali – rozpoczyna się od czubka głowy aż po same stopy.

Sprawdź też: Jak pływać, żeby schudnąć?

Poznaj technikę stylu motylkowego krok po kroku.

  1. Połóż się na tafli wody na brzuchu. Ugnij ręce w stawach łokciowych i unieś je nad głowę. Rozpocznij fazę „chwytu wody”. Dłonie powinny kierować się w dół i do wewnątrz. Pamiętaj, aby były ułożone szerzej niż barki. Nie zadzieraj głowy.
  2. Wykonaj uderzenie nogami, jakbyś chciał zrobić nimi falę. Pamiętaj o tym, aby biodra były tuż nad wodą.
  3. Zacznij stopniowo pogłębiać ugięcie ramion, doprowadzając do „efektu wysokiego łokcia”. Podczas tego ruchu unieś głowę do góry.
  4. Następnie opuść ramiona do dołu, obniż biodra i ugnij nogi w stawach kolanowych. Przygotuj się do wynurzenia głowy.
  5. Teraz odchyl ramiona do tyłu i przygotuj je do wejścia w fazę odepchnięcia, bardzo ważną w stylu motylkowym. Zmień kierunek dłoni do tyłu i do wewnątrz. Obniż biodra jeszcze bardziej w dół i delikatnie wyprostuj nogi.
  6. Wykonaj odepchnięcie dłońmi pod wodą i wynurz głowę nad powierzchnię wody, aby wziąć głęboki wdech.
  7. Podczas końcowej fazy ruchu ramion i wynurzania rąk nad wodę wykonaj drugie w cyklu uderzenie nogami.
  8. Następnie wykonaj lekko ugiętymi ramionami kolisty ruch tuż nad powierzchnią wody.
  9. W końcowe fazie stylu motylkowego należy wykonać silny skłon, aby głowa ponownie zanurzyła się pod wodą.

Zobacz na wideo, jak pływać delfinem

Styl motylkowy – ćwiczenia

Ćwiczenia doskonalące technikę stylu motylkowego dzielą się na te wykonywane na lądzie i te robione pod wodą. Zanim wejdziemy do basenu, warto poćwiczyć ruchy rąk i nóg poza nim.

Ćwiczenia na lądzie:

1. Siad prosty podparty, czyli wygięcie do pozycji deski z siadu, przy jednoczesnym podporze dłońmi.

2. Wykonywanie fali całego ciała przy podporze dłońmi o np. drabinki.

3. Podpór przodem, w pozycji deski wykonywanej na dłoniach i ruchy bioder w górę i w dół.

4. Pies z głową w dół.

Ćwiczenia w wodzie:

1. Przepływanie przez koło.

2. Przeskoki przez linę lub drążek.

3. Fale w staniu.

4. Fale w leżeniu.

5. Poślizgi pod wodą (nurkowanie).

6. Fale przy pomocy deski.

Oprócz wykonywania powyższych ćwiczeń, warto także zadbać o ogólną kondycję i siłę fizyczną. Skuteczny będzie trening siłowy nastawiony na ćwiczenia funkcjonalne oraz trening aerobowe, np. bieganie. Warto także skupić się na ćwiczeniach oddechowych, niezwykle przydatnych w pływaniu.

To ci się przyda

Poznaj technikę innych stylów pływackich:

Kraul

Żabka

Styl grzbietowy

Styl motylkowy – zalety

Zalet pływania stylem motylkowych jest mnóstwo! Delfin znakomicie ćwiczy mięśnie całego ciała: głównie grzbietu, korpusu, brzucha i nóg. Pływanie w wodzie doskonale wpływa na likwidację cellulitu i spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Ponadto, działa prozdrowotnie na nasze kości i stawy, ponieważ pomaga im osiągać pełny zakres ruchu bez obciążenia. Woda działa także kojąco na nasze mięśnie i pozwala rozluźnić spięte powięzi całego ciała. Dzięki temu stawy lepiej i sprawniej pracują, a mięśnie stają się silniejsze.

Czytaj też: Ćwiczenia na plecy - 10 ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu

Pływanie delfinem aktywuje do pracy nie tylko mięśnie powierzchowne, ale także mięśnie głębokie całego ciała, które są dla nas niezwykle ważne, ponieważ stabilizują sylwetkę i odpowiadają za dobry balans i równowagę.

Warto też pamiętać, że pływanie działa kojąco na psychikę i niezwykle odpręża, a wodzie nie czujemy wysiłku tak bardzo, jak poza nią. Pływając stylem motylkowym, poprawiamy wydolność organizmu i wytrzymałość mięśniową, ponieważ jest to najbardziej wymagający styl pływacki.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE