Rower a ból kręgosłupa. Jak jeździć na rowerze, by uniknąć bólu pleców?

2019-06-12 11:13 Monika Majewska

Ból kręgosłupa podczas jazdy na rowerze może być spowodowany nieprawidłową postawą, siodełkiem ustawionym na złej wysokości lub przeciążeniem stawowym. Dyskomfort w okolicy krzyżowo-lędźwiowej może doskwierać nie tylko zawodowcom, lecz także kolarzom-amatorom, dlatego każdy powinien przestrzegać zasad właściwej jazdy. Sprawdź, jak przygotować się do podróży rowerem, by podczas jazdy uniknąć bólu pleców.

Ból kręgosłupa podczas jazdy na rowerze - przyczyny

Kondycja naszego kręgosłupa wpływa na stan całego naszego ciała. Dlatego jeśli poczujesz ból kręgosłupa podczas jazdy na rowerze, jak najszybciej zdiagnozuj, co jest jego przyczyną:

  • nieodpowiednie dopasowanie roweru do budowy ciała,
  • niewłaściwa, najczęściej zgarbiona, postawa przyjmowana podczas jazdy,
  • osłabienie mięśni.

Jeśli przyczyną jest niewłaściwe ustawienie kierownicy czy wysokość siodełka, nie ma powodów do niepokoju. Wystarczy tylko wszystko dopasować. Jeśli mimo poprawy ból wciąż nam dokucza, oznacza to, że nasze mięśnie nie są dostatecznie wytrzymałe. Dotyczy to nie tylko mięśni pleców, lecz także mięśnia pośladkowego średniego czy mięśni grupy kulszowo-goleniowej. W takiej sytuacji jazda na rowerze jest dozwolona tylko po zdiagnozowaniu i wyleczeniu schorzenia.

Jak jeździć na rowerze, by uniknąć bólu pleców?

Zasada 1 - dobry rower tylko z amortyzatorami

Tylny amortyzator uchroni nasz kręgosłup przed nagłymi wstrząsami. Z kolei przedni odciąży nasze łokcie i nadgarstki. Jeśli będziesz jeździła po mieście wybierz rower miejski lub turystyczny. Jeśli zamierzasz szaleć w górach, wybierz rower górski, crossowy lub tzw. kolarzówkę.

Zasada 2 - zbadaj o swoją postawę na rowerze

Prostuj plecy za każdym razem, kiedy chcesz chwycić kierownicę. Stosuj tę zasadę, aż stanie się ona twoim nawykiem. Plecy i ramiona podczas jazdy mogą mogą być lekko pochylone do przodu, ale nigdy zgarbione. Jeśli poczujesz uczucie napięcia w mięśniach, zrób postój i odpocznij.

Zasada 3 - ustaw kierownicę

Zbyt nisko podniesiona kierownica tylko przyśpieszy ryzyko wystąpienia bólu pleców. Dlatego przed każdą jazdą upewnij się, czy kierownica znajduje się na odpowiedniej wysokości. Najlepiej wybrać tzw. kierownicę spocznik, dzięki której będziesz mogła zmieniać pozycję z pochylonej na wyprostowaną.

Czytaj też: Regulacja roweru - jak ustawić wysokość siodełka i kierownicy?

Zasada 4 - wybierz odpowiednie siodełko

Odpowiednie siodełko powinno być miękkie, ale nie aż tak, by nasze pośladki się zapadały. Najlepsze jest siodełko ze sprężynami, które uchroni nasz kręgosłup przed wyboistymi drogami.

Zasada 5 - postaw na trening mięśni szyi i pleców

Mięśnie nóg rowerzystów są o wiele bardziej rozwinięte niż mięśnie pleców i szyi. Dlatego dodatkowy ciężar lub trening siłowy dla tych partii mięśni spowoduje wzrost ich wytrzymałości i zmniejszy późniejszy ból kręgosłupa.

Zasada 6 - rozciągnij wszystkie mięśnie przed przejażdżką

Bardzo ważny jest odpowiedni zestaw ćwiczeń, który przygotuje nasze ciało do jazdy na rowerze. Pamiętaj, aby ćwiczenia właściwe poprzedzić rozgrzewką.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Rafał Bogdan
|

Czy kupisz za duży rower czy za mały zawsze go można go przerobić... Jak będzie za duży to sztyca bez OFFstetu i krótszy mostek. Jak rama będzie za mała do na odwrót

Rafał Bogdan
|

Zero konkretów i pisanie nie wiadomo o czym żeby tylko coś napisać.

czo
|

W sklepach NIE MA wystarczającego wyboru rozmiarów, możliwości konfiguracji roweru tak, żeby każdemu dopasować pod jego budowę ciała. A rower niedopasowany to rower SZKODZĄCY ZDROWIU! Szkodzący kręgosłupowi!
Przez całe życie męczyłem kręgosłup na rowerze bo nie znalazłem pod swoją budowę ciała.
Teraz mam syna 7 latek, kupuję mu drugi rower i ZNOWU TEN SAM PROBLEM (bo niestety budowę odziedziczył po mnie). I znowu wybór wariantów jest ŻENUJĄCO MAŁY.

Fatguy
|

Zawsze jak jadę z plecakiem to bolą mnie plecy. Warto unikać :)

Stylowyrower.com.pl
|

Jazda rowerem niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych, pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i kondycję fizyczną. W wielu przypadkach nie ma przeciwwskazań do uprawiania tej aktywności, natomiast bardzo ważna jest odpowiednia postawa. Wsiadając na rower należy pamiętać o powyższych poradach, ponieważ niewłaściwa postawa może nieść za sobą szereg nieprzyjemnych konsekwencji. Istotny jest również wybór odpowiedniego roweru. Jest to sprawa dość indywidualna i jeśli nie posiada się dużej wiedzy w tej dziedzinie, warto poprosić o poradę fachowca np. z obsługi sklepu. Pozdrawiam, Michał ze Stylowego Roweru.