Trekking, czyli chodzenie po górach. Jakie ma zalety i jak zacząć?

2018-05-11 11:16 Małgorzata Kośla, instruktorka fitness

Trekking to piesza turystyka, która w zależności od wybranej trasy ma zupełnie inną charakterystykę. Najpopularniejszym rodzajem trekkingu jest chodzenie po górach, czyli trekking klasyczny. Sport ten dzięki ruchowi na świeżym powietrzu pozwala na dotlenienie organizmu oraz wyrobienie doskonałej sprawność i kondycji, poprzez praktykowanie podczas jego trwania różnych rodzajów wysiłku. Zastanawiasz się, jak zacząć uprawianie trekkingu? Sprawdź, co to jest trekking, jak się do niego przygotować i poznaj zalety tego sportu.

Trekking to długa wyprawa piesza po względnie zróżnicowanym terenie. Sport może praktykować każdy, ponieważ nie wymaga dużej sprawności fizycznej ani posiadania drogiego sprzętu.

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć, to na początek wybierz trekking klasyczny i ruszaj w góry! Wystarczy plecak, prowiant, dobre buty i pozytywne nastawienie. Ten sport nie stawia prawie żadnych ograniczeń!

Spis treści:

  1. Co to jest trekking?
  2. Rodzaje trekkingu
  3. Zalety chodzenia po górach
  4. Jak się przygotować do trekkingu?
  5. Jaki strój wybrać do trekkingu?
  6. Co wziąć ze sobą na szlak?
  7. O czym pamiętać i na co uważać?

Co to jest trekking?

Trekking to forma turystyki pieszej, którą uprawia się we względnie trudnych warunkach terenowych oraz klimatycznych. Słowo „trek” pochodzi od nazewnictwa wędrówek Burów na terenie Afryki, natomiast stosowanie słowa „trekking” odnosiło się początkowo do pieszych wycieczek ludów mieszkających w Himalajach.

Nazwy „trekking” oficjalnie po raz pierwszy użył Jimmy Robert, kiedy w ok. 1950 roku rozpoczął organizowanie pieszych wędrówek w Nepalu pod taką właśnie nazwą. Jest uważany za ojca tego sportu i największego popularyzatora.

Rodzaje trekkingu

Trekking dzieli się na kilka rodzajów, a jego najpopularniejszą formą jest zdecydowanie trekking klasyczny, zwany górskim, który jest połączeniem wspinaczki i pieszej turystyki. Inne rodzaje tego sportu to między innymi:

  • trekking pustynny,
  • trekking tropikalny,
  • trekking rzeczny,
  • trekking lodowcowy,
  • trekking polarny,
  • trekking na bagnach,
  • trekking na wulkanach.

Ich nazewnictwo pochodzi od charakterystyki danego rodzaju tego pieszego sportu, a powyższe przykłady są nieco bardziej ekstremalne i wymagające niż trekking klasyczny.

Stopień trudności w trekkingu zależy od ciebie. Chodzenie po górach można praktykować wybierając się na piesze przechadzki po łatwiejszych szlakach. Można wspomagać się także kijkami ułatwiającymi wejście na trudniejsze wzniesienia.

Zalety chodzenia po górach

Chodzenie po górach ma mnóstwo zalet! Trekking klasyczny można uprawiać przez cały rok, a każda pora ma swój urok. Góry wiosną i jesienią zaskoczą cię swoją wielobarwnością, latem słońcem i zielenią, a w zimę będziesz miał okazję spróbować swoich sił wspinając się po bardziej wymagającym terenie.

Chodzenie po górach poszerza nasze horyzonty, pozwala poznać przyrodę bliżej oraz obcować z naturą z dala od ulicznego zgiełku miasta. Trekking klasyczny jest także doskonałą możliwością do regeneracji psychicznej i fizycznej. Dzięki wszechobecnej zieleni, górskiej ciszy i świeżemu powietrzu będziesz miał okazję odetchnąć od dnia codziennego i uspokoić nerwy.

Nie można oczywiście zapomnieć o pozytywnym wpływie chodzenia po górach na nasz organizm. Jest to naprzemiennie wysiłek tlenowy i beztlenowy, więc doskonale wpływa na metabolizm oraz spalanie kalorii. Do tego rzeźbi nasze mięśnie, wzmacnia serce, zwiększa wydolność i poprawia wytrzymałość fizyczną. Chodzenie po górach dotlenia, niweluje stres, regeneruje organizm, dając jednocześnie bardzo korzystny wpływ na mięśnie oraz stawy.

Jak się przygotować do trekkingu?

W trekkingu najważniejsza jest dobra kondycja. Przed wyruszeniem na szlak na pewno trzeba popracować nad wydolnością organizmu i zwiększeniem ogólnej wytrzymałości ciała. Największą pracę poza płucami i sercem będą wykonywały mięśnie nóg i brzucha.

Jeśli wybierasz się na górski szlak, czekają cię setki podejść i zejść, więc musisz zadbać o siłę mięśni czworogłowych i dwugłowych nóg oraz mięśni łydek. Aby kolana były silne, powinieneś pamiętać o stretchingu i ćwiczeniach aerobowych wzmacniających stawy.

Mocny brzuch to centrum siły całego organizmu, więc nie możesz go zaniedbywać. Jeśli decydujesz się na trekking klasyczny z elementami wspinaczki lub wspinania się po łańcuchach, powinieneś wzmocnić wytrzymałość rąk oraz pleców, a także popracować nad silnym uściskiem dłoni.

Sprawdź też: Ćwiczenia wzmacniające na mięśnie brzucha

Treningi, które dobrze sprawdzą się jako przygotowanie do chodzenia po górach to:

  1. Trening siłowo-wytrzymałościowy – trening z lekkimi ciężarami i krótkimi przerwami między ćwiczeniami
  2. Trening FBW – trening całego ciała
  3. Trening TBC – trening całego ciała z użyciem ciężarków
  4. Trening HIIT – trening całego ciała z naciskiem na ćwiczenia zwiększające wydolność
  5. Trening obwodowy – trening całego ciała wykonywany obwodami

Ćwiczenia, które możesz zastosować w celach przygotowawczych są bardzo dowolne. Ważne, aby wybierać takie, które faktycznie mocno angażują daną partię mięśniową lub służą konkretnym celom. Warto wybierać ćwiczenia wielostawowe, takie jak przysiady, burpeesy, podskoki, pajacyki, pompki, wykroki, zakroki.

Jaki strój wybrać do trekkingu?

Strój do trekkingu powinien być przede wszystkim wygodny i niekrępujący ruchów. Trekking, czy to klasyczny, czy o innej charakterystyce, to sport wymagający dobrej sprawności fizycznej. Podczas chodzenia po szlaku mogą czekać na ciebie różne utrudnienia w postaci wysokich stopni, skał czy wody. Musisz być na to przygotowany i w pierwszej kolejności wybrać solidnie wykonane, wygodne buty z grubą podeszwą. Powinny być jednocześnie lekkie i elastyczne, aby nie uwierały stopy i nie krępowały ruchów. Warto zajrzeć do ich wnętrza i sprawdzić materiał, jakim są obszyte. Powinieneś sam wyczuć, na ile będzie on przyjemny dla twoich stóp (nie powinien mieć żadnych twardych szwów ani być szorstki i twardy). Buty powinny być także nieprzemakalne, jeśli szykujesz się na wyprawę w trudnych warunkach atmosferycznych. Przed ostatecznym zakupem warto założyć buty i przejść się w nich po sklepie, ponieważ tylko wtedy odczujesz, jak dany model butów współgra ze stopą. I ostatnia ważna kwestia – buty powinny być za kostkę! To zapobiegnie ewentualnemu zwichnięciu lub nadwyrężeniu stopy.

Sprawdź: Jakie buty trekkingowe kupić? PORADY

Na szlak najlepiej założyć strój funkcjonalny, który w razie zmian pogody można zmienić. Najlepiej ubrać się w sportowe legginsy, t-shirt, rozpinaną bluzę oraz nieprzemakalną kurtkę przeciwwiatrową.

Należy też pamiętać o tym, żeby były to tkaniny jednocześnie dość grube i przepuszczające powietrze, aby skóra mogła w nich swobodnie oddychać i nie pocić się. Ubrania powinny być wykonane z dobrego tworzywa, żeby nie rozerwały się w momencie zahaczenia o wystającą gałąź lub konar. Profesjonalny strój do trekking można z powodzeniem znaleźć w sklepach z taką odzieżą lub w sieciówkach produkujących odzież sportową.

Czytaj też:

Co wziąć ze sobą na szlak?

Najważniejszą rzeczą, którą trzeba wziąć ze sobą na szlak jest plecak, do którego zapakujesz wyżywienie, wodę, mapę i inne turystyczne gadżety. Plecak powinien być wygodny i funkcjonalny. Warto zabrać ze sobą także osłonę na niego. W plecaku muszą znaleźć się następujące rzeczy:

Jeśli wyruszasz na trudniejszy szlak, pamiętaj również o linkach, kompasie, latarce, urządzeniu GPS, nożyku/scyzoryku. Gdy planujesz wyprawę w wysokie góry, nie możesz także zapomnieć o kasku, rakach, czekanach i uprzężach, a jeśli zakładasz nocleg na świeżym powietrzu, zabierz ze sobą namiot, śpiwór i niezbędne rzeczy osobiste.

Ważne

O czym pamiętać i na co uważać?

1. Przed wyruszeniem na szlak należy pamiętać o dokładnym sprawdzeniu trasy i dostosowaniu jej trudności do swoich możliwości fizycznych.

2. Podczas wędrówki pamiętaj o tym, aby trzymać się szlaku i nie zbaczać z wyznaczonych ścieżek ze względu na niebezpieczeństwo spotkania z dzikimi zwierzętami lub zabłądzeniem.

3. Powinieneś mieć także przygotowane wszelkie numery alarmowe w razie niebezpiecznej sytuacji.

4. Jeśli łatwo obcierają ci się stopy, możesz przed rozpoczęciem chodzenia po górach nakleić sobie plastry na newralgiczne miejsca, aby zabezpieczyć skórę stóp przed otarciem czy odparzeniem.

5. Niech nie zwiodą cię piękne otaczające widoki! Zachowaj trzeźwość umysłu i staraj się patrzeć pod nogi, ponieważ na szlaku, chodząc po nierównym terenie, łatwo jest o kontuzję.

6. Pod żadnych pozorem nie stawaj na grani skalnych osuwisk i pagórków. Może to być zbyt niestabilna powierzchnia, aby mogła cię utrzymać.

7. Pij wodę co jakiś czas i pamiętaj o odpoczynku. Na początku każdy ma dużo siły, ale trzeba patrzeć na trekking jak na wysiłek holistyczny. Dobrze, że dotarłeś na szczyt lub na wyznaczone miejsce, ale pamiętaj, że musisz jeszcze wrócić!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
XXL
|

Zapomnieliście jeszcze o dość istotnej rzeczy, jak ubrania na zmianę, np. zapasowy t-shirt, ew. w wyższe partie gór - ciepła czapka i ciepłe rękawiczki.
Poza tym artykuł bardzo ogólnie traktujący zagadnienie.