Jogging dla początkujących - jak zacząć, gdzie trenować, w co się ubrać

2015-06-11 11:12 Aneta Grabowska - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: Lidia Chojecka, lekkoatletka

JOGGING (bieganie rekreacyjne) to najprostsza, a zarazem najbliższa naturze forma aktywności. Mamy ją w genach. Wystarczy włożyć odpowiednie buty i... pobiec przed siebie! Chcesz zacząć uprawiać jogging? Nie zapomnij o rozgrzewce, wyborze odpowiedniego podłoża i kupnie dobrych butów.

Jogging dla początkujących - jak zacząć, gdzie trenować, w co się ubrać
Autor: thinkstockphotos.com Jogging najlepiej zacząć w grupie, np. z rodziną - to zwiększa motywację!

Jogging to rekreacyjne bieganie, truchtanie dla zdrowia i przyjemności. To sport uniwersalny, łatwy i naturalny, pewnie dlatego jego popularność nigdy nie słabnie. I słusznie! Bo to wysiłek, który dostarcza organizmowi wielu korzyści.

Badania naukowe dowodzą, że wzmacnia układ oddechowo-krążeniowy, obniża ciśnienie krwi, poprawia nastrój i odporność. Bieganie spowalnia naturalne procesy starzenia, pozwala też utrzymać młodzieńczą figurę i sprawność. A przy okazji zwiększa kreatywność, chroni przed demencją starczą i chorobą Alzheimera.

Czytaj też: Zasady oddychania w trakcie biegania

Biegając regularnie (czyli minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut), możesz uciec przed zawałem, nadwagą, osteoporozą, cukrzycą, nowotworami, a także nerwicami i depresją.

Jogging to także doskonały lek na stres - pomaga rozładować napięcie, "wyłączyć się", nabrać dystansu. Od czego zacząć przygodę z bieganiem? Cennych rad udzieliła nam Lidia Chojecka, wielokrotna medalistka mistrzostw świata, Europy i Polski w biegach średnich i długich, trzykrotna uczestniczka igrzysk olimpijskich, rekordzistka Polski na dystansie 1500 m, 3000 m i 5000 m.

Rozgrzewka przed joggingiem

Wielu biegaczy ją pomija. A to błąd! Jeśli nie przygotujesz ciała do wysiłku, możesz nabawić się kontuzji. Aby tego uniknąć, przed joggingiem poświęć 10-15 minut na rozgrzanie mięśni. W tym czasie truchtaj, rób wymachy ramion, krążenia bioder.

Unoś wysoko kolana przed sobą, a potem uderzaj piętami o pośladki, rozluźnij stawy.

Polecany artykuł:

Jogging: gdzie biegać

W zapobieganiu kontuzjom istotne znaczenie ma też nawierzchnia, po której biegasz. Na twardym podłożu jest duży nacisk na kręgosłup, mogą cię też boleć kości piszczelowe, dlatego na początku unikaj asfaltu.

Najlepiej biega się w lesie, parku czy po szutrowych drogach.

Jak zacząć uprawianie joggingu?

Musisz stopniowo przyzwyczaić organizm do większego wysiłku. Dlatego zacznij od przeplatania biegu marszem. Najpierw biegnij przez minutę, a kolejną maszeruj. I tak na zmianę przez pół godziny. Jeśli stwierdzisz, że nie sprawia ci to problemów, wydłuż czas biegu do 2 minut.

Pamiętaj, że najważniejsza jest systematyczność, bo wtedy można spodziewać się efektów. Najlepiej trenować 3-4 razy w tygodniu po pół godziny. Nie warto biegać tzw. zrywami - łatwo wtedy stracić wszystkie dotychczasowe osiągnięcia. Żeby odczuwać przyjemność z każdego treningu, kieruj się samopoczuciem i zdrowym rozsądkiem.

Biegaj równym tempem - idealne pozwala to na swobodną rozmowę z towarzyszącą ci osobą.

Ważne

Akcesoria do joggingu: buty

To najważniejszy element twojego stroju. Opłaca się inwestować w obuwie znanych marek, bo jest warte swojej ceny. Powstaje ono w oparciu o badania naukowe, wykonane jest z nowoczesnych materiałów, dzięki czemu zabezpiecza stopy przed urazami.

Najważniejsza jest w nim podeszwa ze specjalnym systemem amortyzacji, który chroni stawy i kręgosłup przed przeciążeniem i kontuzjami (z tego powodu lepiej zrezygnować z zakupu butów o zerowym spadku podeszwy, czyli zupełnie płaskich, przeznaczonych do tzw. biegania naturalnego).

Czytaj też: Jak dobrać buty do biegania? Poradnik w 4 krokach [WIDEO]

Akcesoria do joggingu: strój

Zapomnij o bawełnianym ubraniu, które nasiąka potem. Maksimum komfortu w każdych warunkach pogodowych zapewni ci nowoczesna, "oddychając" odzież biegowa. Syntetyczne materiały odprowadzają wilgoć ze spoconej skóry, a zimą ochronią cię przed utratą ciepła.

Na trening ubieraj się odpowiednio do pogody, ale nie za ciepło. Przyda się bielizna termiczna i skarpetki, koszulka, obcisłe spodnie (szerokie są mało komfortowe w bieganiu), polar. Warto też zaopatrzyć się w wodoodporną kurtkę ortalionową z wentylacją.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE