Test Coopera: tabela z wynikami. Jakie są normy testu Coopera?

2019-06-25 12:45 Monika Majewska

Normy testu Coopera zostały ustalone w połowie lat 60. XX wieku przez amerykańskiego lekarza Kennetha Coopera. Dzięki nim można określić stan kondycji fizycznej. Wykonaj test Coopera, porównaj swoje wyniki z tabelą wyników i sprawdź, jaki jest poziom wydolności twojego organizmu.

Spis treści:

  1. Jak przeprowadzić biegowy test Coopera?
  2. Test Coopera: tabela z wynikami. Normy biegowego testu Coopera dla mężczyzn
  3. Test Coopera: tabela z wynikami. Normy biegowego testu Coopera dla kobiet
  4. Test Coopera: tabela z wynikami. Normy biegowego testu Coopera dla sportowców

Test Coopera to 12-minutowy trening wytrzymałościowy. Jego normy zostały ustalone przez amerykańskiego lekarza Kennetha Coopera. Doktor opracował tabele z wynikami do testu marszowego, pływackiego i kolarstwa. Jednak największą popularnością cieszy się próba biegowa.

Jak przeprowadzić biegowy test Coopera?

Test Coopera mogą wykonać już osoby od 13. roku życia, ale, co bardzo ważne, aktywne fizycznie (choćby rekreacyjnie). Najlepszym miejscem do przeprowadzenia testu jest stadion lekkoatletyczny (bieżnia 400 m), jednak dobre jest każde inne miejsce o znanej długości (i płaskiej powierzchni).

Zadaniem uczestnika testu jest przebiegnięcie jak najdłuższego dystansu w ciągu 12 minut. Od zawodników nie wymaga się jednak ciągłego biegu – jeśli nie wystarcza sił, mogą maszerować przez część dystansu. Wyniki interpretuje się w oparciu o tabele uwzględniające płeć i wiek.

Czytaj więcej: Test Coopera, czyli 12-minutowa próba wytrzymałościowa

Test Coopera: tabela z wynikami. Normy biegowego testu Coopera dla mężczyzn

Wiek Bardzo dobrze Dobrze Średnio Źle Bardzo źle
13-14 2700+ m 2400–2700 m 2200–2399 m 2100–2199 m 2100- m
15-16 2800+ m 2500–2800 m 2300–2499 m 2200–2299 m 2200- m
17-20 3000+ m 2700–3000 m 2500–2699 m 2300–2499 m 2300- m
20-29 2800+ m 2400–2800 m 2200–2399 m 1600–2199 m 1600- m
30-39 2700+ m 2300–2700 m 1900–2299 m 1500–1899 m 1500- m
40-49 2500+ m 2100–2500 m 1700–2099 m 1400–1699 m 1400- m
50+ 2400+ m 2000–2400 m 1600–1999 m 1300–1599 m 1300- m
Ważne

Test Coopera - zlecenia przed wykonaniem testu

  • Przed wykonaniem testu Coopera zaleca się przeprowadzić badania lekarskie.
  • Powinny o tym pomyśleć szczególnie osoby po 35. roku życia.
  • Początkujący, na 4-6 tygodni przez testem, powinni mieć cykl zajęć biegowych (po 3 razy na tydzień), przygotowujących organizm do wysiłku fizycznego.
  • Przed testem Coopera bardzo ważna jest kilkunastominutowa rozgrzewka. Jej brak nie tylko zwiększa ryzyko kontuzji, lecz także może pogorszyć wyniki testu.
  • Test Coopera warto przeprowadzać w regularnych odstępach czasu. Dzięki temu można dokładnie kontrolować efekty treningu.

Test Coopera: tabela z wynikami. Normy biegowego testu Coopera dla kobiet

Wiek Bardzo dobrze Dobrze Średnio Źle Bardzo źle
13-14 2000+ m 1900–2000 m 1600–1899 m 1500–1599 m 1500- m
15-16 2100+ m 2000–2100 m 1700–1999 m 1600–1699 m 1600- m
17-20 2300+ m 2100–2300 m 1800–2099 m 1700–1799 m 1700- m
20-29 2700+ m 2200–2700 m 1800–2199 m 1500–1799 m 1500- m
30-39 2500+ m 2000–2500 m 1700–1999 m 1400–1699 m 1400- m
40-49 2300+ m 1900–2300 m 1500–1899 m 1200–1499 m 1200- m
50+ 2200+ m 1700–2200 m 1400–1699 m 1100–1399 m 1100- m
To ci się przyda

Na podstawie wyniku testu Coopera można także obliczyć przybliżoną wielkość maksymalnego pochłaniania tlenu:

VO2max = (dystans w metrach – 504.9) / 44.73

Test Coopera: tabela z wynikami. Normy biegowego testu Coopera dla sportowców

Bardzo dobrze Dobrze Średnio Źle Bardzo źle
Mężczyźni 3700+ m 3400–3700 m 3100–3399 m 2800–3099 m 2800- m
Kobiety 3000+ m 2700–3000 m 2400–2699 m 2100–2399 m 2100- m
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Adiemus
|

Normy dla kobiet-sportowców wydają się być śmiesznie niskie, na wynik 'bardzo dobrze' wystarczy rezultat jedynie o 300 m lepszy niż na ten sam rezultat dla 20-latki nie-sportowca.

Bolek
|

Ja mam lepsze.

iui
|

Test Coopera nadaje się do wychwytywania osób z większej liczby chcących np. rozpocząć treningi biegowe, pływackie, rowerowe. Do wychwytywania wstępnego tzw talentów do innych dyscyplin sportowych się nie nadaje. Jest wykrojony na miarę lat 60-tych - prymitywna metoda zakładająca, że co dokładnie 10 lat zmienia się wydolność, którą można przeliczyć na dokładne setki metrów. Ktoś kto biega rekreacyjnie będzie w tym teście o górę setek metrów lepszy od kogoś kto nie biega wcale mimo że ten pierwszy sportowcem nie będzie a drugi i owszem przy odp. treningu i motywacji do niego.

Józef
|

Takiej normy jeszcze nie ma.Normy ustalono w latach 60,a wiekowych biegaczy nie było.Do jednego wora 50+ z 75,80 to świadczy o bezmyślności normowszczyków.Odróżniają młodzików i starszych młodzików.Dla mnie to nie ma znaczenia/mam 78 lat/ i sam wiem czy wynik mam dobry.

chebons
|

Jaka jest norma dla 78 latka,bo chyba nie taka sama jak 50+

nk
|

U mnie test Coopera w szkole był od czwartej klasy podstawówki, nikt wtedy raczej nie miał 13 lat. Ja osobiście wszystkie testy Coopera (po dwa na 1 rok szkolny) w klasach 4-6 biegłam raczej miernie, coś około 1750m. Ale po roku treningów, w ostatnim biegu szóstej klasy ( mając 12,5 lat) zrobiłam dokładnie 2260m, pobijając rekord dziewczyn klas szóstych ;) a się niektórzy zaskoczyli, radość niepojęta ;)

wow
|

To mniej więcej tempo na rekord Polski na 5000 m lub co najmniej jeden z lepszych wyników w historii polskiej lekkiej atletyki. Bo mniej więcej to 13.25 na 5000 m.
W wieku 55 lat byłby to z pewnością rekord świata w tej kategorii wiekowej, co wskazuje iż jesteś raczej mitomanem niż tym rekordzistą.

Matematyk
|

Super tabela zrobiłem niesamowity progres w ciągu trochę ponad tygodnia. Tydzień przed 20 urodzinami przebiegłem 2450 m co dało mi niestety zły wynik według tabeli, po przekroczeniu 20 pobiegłem jeszcze raz i znowu przebiegłem tyle samo, ale tabela pokazuje mi, że mój wynik jest bardzo dobry. Super sprawa!

Rafał
|

kilka dni temu zrobiłem pierwszy test coopera wynik 2800 myślę że nie najgorzej, na jesień będę chciał to powtórzyć i porównam wyniki A 4500 to chyba nie możliwe ..

piotrwir
|

po info w firmie że można sprawdzić kondycje jadąc wysiadłem i to zrobiłem przez 12 min biegłem było trudno ale 2,06 km jestem zadowolony bo nigdy nie biegam