Cha-cha - kroki i figury tańca. Przykładowa muzyka do cha-chy

2018-06-21 12:29 Izabela Orlicz

Taniec cha-cha poprawia kondycję fizyczną, wzmacnia mięśnie, zwiększa elastyczność ciała oraz modeluje sylwetkę. A to tylko niektóre korzyści, jakie daje systematyczne tańczenie cza-czy. Ten pełen ekspresji taniec latynoamerykański dodaje też energii, uwalnia od stresu, poprawia samopoczucie. Poznaj podstawowe kroki i figury cha-chy oraz dowiedz się, jak wygląda nauka tego tańca.

Spis treści:

  1. Cha-cha - historia tańca
  2. Cha-cha - kroki tańca
  3. Cha-cha - figury tańca
  4. Cha-cha - postawa tancerzy
  5. Cha-cha - zalety i efekty
  6. Cha-cha - muzyka

Cha-cha - historia tańca

Za autora cha-chy uważa się angielskiego nauczyciela tańca, Pierre’a Lavelle. W 1952 roku podróżował po Kubie i zafascynowany tamtejszymi tańcami, po powrocie do kraju zaczął uczyć nowych kroków w swojej szkole.

W 1953 roku ustalono kroki cha-chy w formie, jaka obowiązuje do dzisiaj. Cztery lata później ujednolicone kroki zaprezentował Gerd Hadrich w Niemczech. Od tego czasu żywiołowa, radosna cha-cha zaczęła podbijać taneczne parkiety nie tylko w Europie, ale też w Stanach Zjednoczonych.

Taniec cha-cha wywodzi się z rumby i mambo, ale nie można pominąć muzycznych wpływów jazzu i jego różnorodnych odmian, które przebojem wdarły się do rytmów muzyki kubańskiej. To właśnie do oryginalnej muzyki kubańskiej najlepiej tańczy się cha-chę, choć pasuje do niej też wiele utworów latynoamerykańskiego popu.

Zobacz też: Zumba - prosty układ merengue dla początkujących [WIDEO]

Cha-cha - kroki tańca

Cha-cha jest tańcem dynamicznym, w którym mocno akcentowana jest praca nóg. Krok podstawowy jest dość prosty i opiera się na tzw. chassis, co oznacza wykonanie ruchu do boku: odstaw-dostaw-odstaw. Można też ten sam krok wykonać do przodu (lock step) lub do tyłu (back lock), należy przy tym pamiętać, że krok powinien być płynny, wykonywany płasko, niedozwolone są żadne podskoki. Kroki zawsze stawiane są z podeszwy na całą stopę, bardziej zaawansowani tancerze wykonują też typowe i właściwe dla cza-czy ruchy bioder.

Cha-chę tańczy się w takcie 4/4, w tempie 32-34 taktów na minutę, przy czym akcentuje się pierwszą i trzecią miarę taktową. Początkujący liczą kroki w prosty sposób: raz, dwa, trzy, i cztery, czyli krok, krok, cha-cha, cha. Na bardziej zaawansowanym etapie nauki trzeba zmieścić więcej kroków, wciąż trzymając odpowiednie tempo.

Cha-cha - figury tańca

Charakterystyczne dla cza-czy są tzw. przeprosty, czyli figury, które wykonuje się prostując nogę w kolanie. Ruchy rąk są mniej ważne, niż w innych tańcach latynoamerykańskich, ale trzeba pamiętać o prawidłowym ich ułożeniu (np. środkowy palec ręki zawsze idzie lekko w dół).

Do podstawowych figur w cza-czy zalicza się też obrót partnerki (Underarm Turn), obrót solowy (Spot Turn), New York (jedna noga jest z przodu, ręka z zewnątrz zostaje wyeksponowana), Cuban Break (cechuje ją m.in. charakterystyczny ruch bioder).

Zobacz podstawowe kroki cha-chy w wykonaniu tancerzy

Cha-cha - postawa tancerzy

Cha-chę należy tańczyć dynamicznie, z wigorem i z pasją, a każdy krok wykonywać starannie, zwłaszcza że dość łatwo wychwycić błędy tańczących, głównie dlatego, że nie wymaga ona przestrzeni - można tańczyć ją praktycznie w jednym miejscu.

Charakterystyczna dla cza-czy jest też postawa taneczna. Sylwetka tancerzy musi być wyprostowana, klatka piersiowa wysunięta do przodu, a ramiona opuszczone. Partner i partnerka stoją zwróceni do siebie, utrzymując niewielki dystans (kilkanaście centymetrów), najczęściej tancerz obejmuje tancerkę prawym ramieniem. Jest to postawa zasadnicza, poza nią w cha-chy mamy jeszcze do czynienia z pozycją otwartą, pozycją promenady, odwrotnej promenady i obrotu pod ręką. Te formy nie są trudne, ale w połączeniu z krokami, stosuje się je na bardziej zaawansowanym etapie nauki.

Cha-cha - zalety i efekty

Cha-cha to taniec dynamiczny, żywiołowy, dość szybki, dzięki czemu systematycznie trenowany powoduje poprawę ogólnej kondycji fizycznej. Wpływa pozytywnie na układ krążenia, wspomaga układ oddechowy, wzmacnia mięśnie. Modeluje sylwetkę oraz poprawia postawę, bo tańczący przyzwyczajają się do tego, by na co dzień trzymać wyprostowane plecy, wysuniętą do przodu klatkę piersiową, podniesioną do góry brodę i opuszczone ramiona.

Ponieważ podczas tańca „pracuje” całe ciało, z czasem zwiększa się również jego elastyczność i gibkość. Nie bez znaczenia jest fakt, że intensywność cza-czy powoduje spalanie kalorii podczas każdego treningu, dlatego dzięki temu stylowi tanecznemu łatwiej pozbyć się nadprogramowych kilogramów.

Czytaj też: 8 błędów, które prawdopodobnie popełniasz w trakcie odchudzania

Warto jednak wspomnieć, że tańczenie cha-chy przynosi nie tylko korzyści fizyczne, ale też psychiczne. Podobnie jak inne, szybkie tańce latynoamerykańskie, także cza-cza dodaje energii, uwalnia od stresu, poprawia samopoczucie. Koncentracja na krokach i trzymaniu prawidłowej postawy powoduje, że na czas treningu łatwo zapomnieć o codziennych sprawach i problemach, dzięki czemu można oddać się w 100 proc. latynoskim rytmom.

Cha-cha - muzyka

Posłuchaj składanki z najlepszymi piosenkami do cha-chy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE