Zumba: muzyka, taniec i odchudzanie

2019-09-17 10:31 Anna Ławniczak | opracowanie ap

Zumba to zajęcia fitness dobre dla każdego. Taniec, luz i spalanie kalorii, że aż dymi! Porywająca, latynoska muzyka sprawia, że nikt nie czuje, że zumba wyciska z niego ostatnie poty. Bawiąc się jak dziecko, gubisz nadwagę i modelujesz sylwetkę. Na czym polega fenomen zumby? Ile kalorii spalisz podczas godziny treningu?

Zumba to taneczny trening aerobowy, łączący aerobik z krokami latynoskich tańców, czasem także z ćwiczeniami siłowymi. Kroki i układy zumby są niezbyt skomplikowane i łatwe do zapamiętania, a w salach do ćwiczeń nie ma luster, żeby się nie stresować tanecznymi niedostatkami. Bo zajęcia zumby mają być przede wszystkim przyjemne! Są formą treningu aerobowego, czyli tego najefektywniej spalającego kalorie i wzmacniającego serce, oraz treningu interwałowego - bo odbywają się w zmiennym tempie.

Ponoć zumbę wymyślił przypadkiem kolumbijski tancerz, choreograf i instruktor fitness Alberto "Beto" Perez. Zapomniał kasety z muzyką do aerobiku i improwizował zajęcia przy akompaniamencie latynoskich rytmów, których nagrania akurat miał pod ręką. Zajęcia tak się spodobały, że zaczął je prowadzić systematycznie.

Zumba: zalety treningu

Zajęcia zumby są dynamiczne, prowadzone w formie zabawy i przy energetyzującej muzyce. Mają wiele zalet, dzięki którym są bardzo popularne na całym świecie.

  • Ćwiczenia nie nużą i łatwiej się do nich zmobilizować. Każdy ćwiczy jak może i nie musi się wstydzić, że coś wykonuje niedokładnie czy niedoskonale. To ważne zwłaszcza dla początkujących. Poza tym, w atmosferze zabawy łatwiej znosi się większe obciążenia.
  • Można przy okazji nauczyć się kroków wielu latynoskich tańców: salsy, samby, merengue, mambo, cha-chy, tanga, a także flamenco, kolumbijskiego tańca ludowego cumbii oraz soca - egzotycznej mieszanki muzyki indyjskiej i afrykańskich rytmów calypso. Instruktorzy zumby wprowadzają także elementy hip-hopu, tańca brzucha i tańca Bollywood.
  • Zumba intensywnie spala kalorie - w klasycznej wersji do 450 kcal na godzinę, w wersji z ciężarkami (tzw. zumba toning) nawet do 600 kcal.

Sprawdź: Jak schudnąć ćwicząc zumbę?

  • Zajęcia wszechstronnie modelują ciało. Podczas tańca pracują niemal wszystkie mięśnie. Smuklejesz więc i wzmacniasz aparat mięśniowy wyjątkowo harmonijnie. Modelowanie intensyfikuje użycie ciężarków podczas zajęć oraz zumba w basenie, gdzie trzeba pokonywać opór wody.
  • Zumbę może uprawiać każdy, bo istnieje w różnych formach dostosowanych do wieku, sprawności fizycznej i kondycji.

Czytaj też: Plank (deska) - jedno z najskuteczniejszych ćwiczeń na mięśnie brzucha

Zumba: rodzaje treningu

  • Zumba basic - to klasyczne zajęcia dla osób o średniej sprawności fizycznej. Jeśli uprawiasz jakieś formy ruchu, choćby jazę na rowerze lub marsze - możesz spróbować tej formy.
  • Zumba toning - to zajęcia dla zaawansowanych. Mogą je wybierać osoby z lepszą kondycją, bo na tych zajęciach ćwiczy się z ciężarkami. W ten sposób spala się więcej kalorii, co wymaga większego wysiłku i dla początkujących oraz osób o słabych mięśniach i wytrzymałości ten rodzaj zumby może okazać się zbyt trudny kondycyjnie.
  • Zumba Gold - tę formę powinny wybierać osoby starsze, takie, które dawno już nie ćwiczyły, mają znaczą nadwagę lub problemy z kręgosłupem i stawami. Zajęcia zumba gold są mniej intensywne i krótsze niż pozostałe.
  • Aqua zumba - to zumba w basenie. Zajęcia są najbezpieczniejsze, bo w wodzie nie złapiesz żadnej kontuzji. A jednocześnie spalają sporo kalorii, bo cały czas pokonujesz opór wody. Zumba w wodzie jest idealna dla osób, które mają kłopoty ze stawami czy kręgosłupem.
  • Strong by Zumba - najnowsza odsłona zumby, która łączy w sobie ruchy taneczne z intensywnymi ćwiczeniami fitness. Instruktorzy Strong by Zumba zastrzegają, że na ich zajęciach nie ma tańca - jest za to duży wysiłek do energetycznej muzyki, który pozwala spalić jeszcze więcej kalorii niż zajęcia basic. Trening jest też bardziej nastawiony na rozwój siły i sprawności (stąd "strong" w nazwie) niż uelastycznienie ciała.

Zobacz też: Muzyka do zumby - 5 najlepszych piosenek

Dla kogo polecana jest zumba?

Wybierz zumbę, jeśli chcesz wyszczuplić sylwetkę i lepiej poczuć się w swoim ciele. Przy energetycznych rytmach latino zapomnisz o kompleksach, rozluźnisz się i poczujesz bardzo kobieco.

Nawet jeśli wcześniej nie chodziłaś na żadne zajęcia taneczne, na zumbie nie obawiaj się wpadek - kroki są łatwe do powtórzenia i bardzo szybko je przyswoisz. A w razie błędu i tak nikt nie zwróci na niego uwagi, bo tu nie chodzi o skupianie się na szczegółach technicznych, ale o bycie w ruchu i zabawę. Z tygodnia na tydzień będzie coraz łatwiej, bo niektóre ruchy powtarzają się, jedynie sekwencje wyglądają inaczej.

Czytaj też: Bungee fitness - na czym polega? Jaka jest cena zajęć?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Sewina
|

Stosowałam się do uwzględnionych tu zasad odżywiania, poprawnych ćwiczeń. Nie dowierzałam. Otworzyłam album spojrzałam na wcześniejsze zdjęcia i.... to był taki moment w życiu, którego nigdy nie zapomne. Schudłam 10 kilogramów. Jestem bardzo zadowolona;)

Malaka
|

Zumba jest naprawdę fajna . Lubię na nią chodzić :) Ostatnio widziałam zapowiedź Wielkiego Zumba Maratonu 2015 "Z Zumba Fitness po Zdrowie". Myślę, że uda mi się tam pojawić :)