Kettlebell: efekty treningu. Sprawdź, dlaczego warto ćwiczyć z odważnikami

2016-01-11 13:56 Aleksandra Urbaniak

Kettlebells dadzą ci rewelacyjne efekty w krótszym czasie niż trening z tradycyjnymi hantlami. Ćwiczenia z odważnikami angażują do pracy niemal wszystkie partie mięśni – dzięki temu poprawiają siłę, wytrzymałość, koordynację i pomagają skuteczniej walczyć ze zbędnymi kilogramami. Zobacz, dlaczego warto zacząć trenować z kettlebells.

Jakie efekty dają ćwiczenia z kettlebells? Przez niektórych porównywane do kul armatnich lub kul do gry w kręgle z uchwytem, żeliwne „czajniczki” to prawdziwe odkrycie ostatnich lat, mimo że samo narzędzie nie jest nowe. Od XVIII wieku było stosowane jako element treningu wojskowego, a dziś jego zalety doceniają trenerzy i amatorzy fitness. Dzięki swoim unikalnym właściwościom, m.in. przesunięciu środka ciężkości, ćwiczenia z kettlebells dają dużo lepsze efekty niż trening z hantlami. Do tego rozwijają nie tylko siłę i wytrzymałość, ale także poprawiają kondycję.

Kettlebells – efekty treningu wpływające na ciało

Jeśli zdecydujesz się na regularne ćwiczenia z pomocą kettlebells, możesz w krótkim czasie liczyć na następujące efekty:

  • Poprawa siły i wytrzymałości całego ciała bez widocznej rozbudowy mięśni. Jeśli zależy ci na wzmocnieniu siły, ale nie chcesz wyglądać jak atleta, kettlebells są dla ciebie. Trening z odważnikami nie izoluje mięśni, lecz wpływa na ich współdziałanie. To sprawia, że sylwetka rozwija się bardziej harmonijnie niż w przypadku tradycyjnego treningu na siłowni.
  • Zwiększenie gibkości, poprawa koordynacji ruchowej, motoryki, a w konsekwencji – ogólnej sprawności fizycznej. Trening z kettlebells wymaga nieustannego trzymania balansu i równowagi. Dzięki temu zyskasz większą świadomość ciała oraz będziesz mniej narażony na kontuzje podczas wykonywania codziennych czynności (np. dźwigania ciężkich przedmiotów).
  • Zapobieganie bólom pleców i korekta wad postawy. Ćwiczenia z kettlebells aktywują mięśnie głębokie ciała. To one odpowiadają za stabilizację sylwetki i dobrą kondycję kręgosłupa. Jeśli cierpisz na bóle pleców, masz problemy z utrzymaniem prawidłowej postawy, trening z odważnikami pomoże ci wzmocnić mięśnie głębokie i odciąży kręgosłup.
  • Szybsza utrata kilogramów. Im więcej mięśni pracuje jednocześnie, tym więcej kalorii spala twój organizm. Kettlebells jako narzędzie do kompleksowych ćwiczeń angażujących wiele grup mięśniowych pozwoli ci zwiększyć efektywność odchudzania.
  • Poprawa kondycji. Trening z odważnikami może mieć charakter dynamiczny - wówczas łączy w sobie elementy siłowe i cardio. Szybkie tempo ćwiczeń ma dobry wpływ na pracę serca i całego układu krążenia, dotlenia oraz zwiększa wydolność organizmu.

Kettlebells - dlaczego jeszcze warto ćwiczyć z odważnikami?

Kettlebells mają dużą przewagę nad innymi formami treningu siłowego nie tylko z racji szybszych efektów ćwiczeń, ale także z powodu ich praktyczności i prostoty wykonywanych ruchów. Każdemu z nas zależy na takiej metodzie treningu, która byłaby tania, prosta, skuteczna i wszechstronnie wzmacniała całe ciało. Kettlebells takie właśnie są!

Aby ćwiczyć z kettlebells nie potrzebujesz karnetu na siłownię – możesz trenować w domu, na podwórku czy gdziekolwiek chcesz. To dobra inwestycja na przyszłość, ponieważ odważniki są trwałe (najczęściej zrobione z odpornego na uszkodzenia żeliwa) i można z ich pomocą ćwiczyć praktycznie każdy mięsień ciała. Nie musisz kupować oddzielnych urządzeń przeznaczonych do treningu ramion, klatki piersiowej czy nóg – swing, podrzuty i przysiady z kettlebells dadzą ci taki sam efekt za mniejsze pieniądze. Co więcej, ćwiczenia z odważnikami są bardzo proste. Wystarczy opanować kilka podstawowych ruchów, aby czerpać maksymalne korzyści z wysiłku.

Warto zwrócić też uwagę na różnorodność treningu z kettlebells. Najpopularniejszy swing może stać się punktem wyjścia do bardziej skomplikowanych i jeszcze skuteczniejszych ćwiczeń. Im bardziej będziesz zaawansowany, tym łatwiej będzie ci manipulować tempem treningu, wagą ciężarów, sposobem trzymania kettla za uchwyt, a nawet liczbą kettli stosowaną w jednym ćwiczeniu. To sprawi, że trening z odważnikami nigdy ci się nie znudzi – zawsze będziesz mógł zmodyfikować ćwiczenie, by uczynić je jeszcze trudniejszym i zwiększyć jego efektywność.

Dla kogo trening z kettlebells?

Do treningu z kettlebells praktycznie nie ma przeciwwskazań. Każda zdrowa osoba może w dowolnej chwili zacząć stosować tę formę aktywności. Odważniki polecane są zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet, ponieważ nie rozbudowują masy mięśniowej, a ich skuteczność jest jeszcze wyższa niż ćwiczeń z hantlami. Dodatkowo za ich pomocą można wysmuklić i ujędrnić strategiczne dla pań partie ciała – nogi, uda, pośladki i ramiona.

To również dobre narzędzie treningowe dla tych, którzy chcą wzmocnić mięśnie głębokie odpowiadające za utrzymanie prostej sylwetki. Regularne ćwiczenia z wykorzystaniem kettlebells pomogą ulżyć w bólach pleców i skorygować niewielkie wady postawy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE