Endomorfik – kto to jest? Dieta i trening dla endomorfika

2018-03-08 11:21 Małgorzata Kośla, instruktorka fitness

Endomorfik to jeden z trzech somatotypów. Sylwetka endomorfika charakteryzuje się owalnym kształtem i dość wysokim poziomem tkanki tłuszczowej. Osoby o takim somatotypie szybko przybierają na wadze, a ich metabolizm jest spowolniony, dlatego jeśli endomorfik zastanawia się, jak schudnąć, powinien zwiększyć aktywność fizyczną i zdrowo się odżywiać. Trening endomorfika musi być zróżnicowany, a jego dieta zbilansowana, z odpowiednio wyliczoną podażą kaloryczną. Sprawdź, kim jest endomorfik, jaka aktywność mu sprzyja oraz co powinien zrobić, żeby schudnąć.

Endomorfik to osoba, którą cechuje raczej niski wzrost, otyłość i przysadzista postura. Nie oznacza to, że endomorficy nie mogą mieć wysportowanej sylwetki. Dzięki diecie i treningowi endomorfik może zyskać umięśnione i zarazem szczupłe ciało.

Jak schudnąć, kiedy jest się endomorfikiem? Przede wszystkim trzeba wykluczyć ze swojej diety tłuste potrawy o wysokim indeksie glikemicznym oraz być osobą wysoce aktywną fizycznie. To pomoże cieszyć się zgrabną i proporcjonalną sylwetką przez lata.

Spis treści:

Kim jest endomorfik? Cechy endomorfika

Endomorfik to jeden z trzech typów sylwetki, które określa się mianem somatotypów (ektomorfik, mezomorfik i endomorfik). Charakteryzuje się on figurą w kształcie litery „O”. Zazwyczaj jest osobą tęgą lub otyłą. Jeśli endomorfik uprawia sport, to jego typ sylwetki będzie można rozpoznać dzięki pokaźnej masie mięśniowej.

Poza somatotypem wyróżnia się typy sylwetki takie jak gruszka, jabłko, klepsydra. Endomorficy to osoby charakteryzujące się sylwetką w typie jabłka.

Endomorfik to zazwyczaj osoba odznaczająca się dużą siłą fizyczną oraz bardzo słabą przemianą materii. Szybko przybiera na wadze zarówno w masie mięśniowej, jak i w ilości tkanki tłuszczowej. Podstawowe cechy jego sylwetki to:

  • szerokie barki i szerokie biodra,
  • masywne uda oraz łydki,
  • brak wyraźnego wcięcia w talii, często duży brzuch,
  • duża masa mięśniowa i wysoki poziom tkanki tłuszczowej,
  • raczej niski wzrost.

Mężczyzna endomorfik to przede wszystkim osoba wyróżniająca się masywnością ciała: szerokimi barkami, dużymi udami i łydkami oraz raczej krótką szyją, niedługimi kończynami i wydatnym brzuchem. Mężczyzna o tego typu sylwetce będzie miał też tendencje do odkładania nadmiaru tkanki tłuszczowej w okolicach klatki piersiowej, czyli do tzw. kobiecych piersi.

Kobieta endomorfik charakteryzuje się duży biustem i wydatną pupą oraz szeroki biodrami. Od sylwetki mezomorficznej (proporcjonalnej) będzie ją natomiast odróżniać brak wyraźnego wcięcia w talii, masywne kończyny i wysoki poziom tkanki tłuszczowej. Zdarza się także, że „endomorficzka” będzie miała figurę klepsydry z wyraźne zaznaczoną talią lub gruszki, ze szczuplejszą górą i szerszymi biodrami.

Sprawdź też: Ćwiczenia dla kobiet o figurze gruszki

To, jaki mamy somatotyp nie determinuje tego, jak wyglądamy. Na całokształt naszej figury składa się wiele istotnych aspektów, np. geny, styl życia, aktywność fizyczna, dieta. Nikt też nie reprezentuje tylko jednego typu sylwetki. Każdy z nas to zazwyczaj mieszanka dwóch somatotypów. Endomorfik łączy się najczęściej z mezomorfikiem, natomiast połączenie endomorfika i ektomorfika nie występuje, ponieważ są to dwa przeciwstawne typy sylwetki.

Dieta endomorfika

Dieta endomorfika powinna być bogata w warzywa, pełnoziarniste produkty oraz chude mięso. Powinien jednak unikać warzyw strączkowych, ponieważ mogą być dla niego zbyt ciężkostrawne i wzdymające. Endomorfik, zważywszy na jego somatotyp, powinien stronić od białej mąki, dużej ilości nabiału oraz węglowodanów prostych – pożywienie tego typu może powodować zatrzymywanie się wody w organizmie i puchnięcie. Ponadto, ze względu na słabą przemianę materii u endomorfika, jedząc nieodpowiednio będzie on szybko przybierał na wadze. Produkty zakazane w jego przypadku to wszelkiego rodzaju fast-foody, żywność wysoko przetworzona oraz słodycze i słodkie napoje.

Czytaj też:

W diecie endomorfika ważna jest także odpowiednia ilość płynów. Woda, pita często i małymi łykami, podkręca metabolizm, nawadnia oraz redukuje poziom wody podskórnej, która często wraz z nadmierną ilością tłuszczu współtworzy cellulit.

Zobacz też: Szybki trening na cellulit [WIDEO]

Trening endomorfika

Trening endomorfika powinien być zróżnicowany pod względem ćwiczeń aerobowych i anaerobowych. Endomorfik jest drugim w kolejności somatotypem, który ma łatwość w nabieraniu masy mięśniowej. Jednak nie będzie to tak proste, jak w przypadku mezomorfika. Aby masa mięśniowa endomorfika była jakościowa, powinien on trzymać się ścisłej diety oraz uprawiać różnego rodzaju sporty.

Endomorfik w swoim treningu powinien przestrzegać następujących zasad:

  1. Trening interwałowy lub kardio powinien odbywać się zawsze po treningu siłowym.
  2. W aktywności endomorfika powinna przeważać aktywność tlenowa lub trening interwałowy, co znacznie przyczyni się do szybszej utraty nadmiaru tkanki tłuszczowej.
  3. Endomorfik powinien dbać także o rozwój swoich mięśni, ponieważ ma do tego predyspozycje. Trening siłowy powinien być wykonywany wymiennie z treningiem aerobowym, ale ten drugi powinien przeważać w jego aktywności.

Jeśli chodzi o charakterystykę treningu siłowego endomorfika, powinien on rozwijać mięśnie nie tylko z ukierunkowaniem na masę. Ćwiczenia wielostawowe z małą ilością powtórzeń i dużym obciążeniem będą bardzo silnie rozwijały jego mięśnie, szczególnie duże grupy mięśniowe.

Jednak aby sylwetka była proporcjonalna, endomorfik musi pamiętać także o ćwiczeniach izolowanych oraz nastawionych na trening wytrzymałościowy. Wpłynie to korzystnie na proces spalania tkanki tłuszczowej i wyrzeźbi mięśnie. Endomorfik, ze względu na swój somatotyp, jest stworzony do trójboju siłowego, gdzie od zawodników wymaga się przede wszystkim dużej siły i wytrzymałości fizycznej.

Warto wiedzieć

Jak schudnąć, kiedy jest się endomorfikiem?

Żeby schudnąć, endomorfik musi włożyć w to pewien wysiłek. Z natury ma wolną przemianę materii i dość duże problemy z utrzymaniem wymarzonej sylwetki. Na szczęście ten somatotyp ma pewną ważną zaletę: endomorfik szybko przybiera nie tylko na wadze, ale także ma łatwość w budowaniu masy mięśniowej. Z tego przywileju powinien korzystać, wykonując trening siłowy, ponieważ dzięki zwiększeniu masy mięśniowej w ciele przyspieszą się także przemiany metaboliczne, co pomoże zrzucić tkankę tłuszczową.

Jeśli nie mięśnie są celem endomorfika, powinien on wykonywać trening interwałowy lub aerobowy. Jednak należy pamiętać, żeby nie przeprowadzać więcej niż 5 treningów w tygodniu, ponieważ organizm bez odpowiedniej regeneracji nie będzie działał sprawnie.

Dieta dla endomorfika powinna być równie ważna co trening. Endomorfik musi pilnować odpowiedniej kaloryczności, ponieważ nawet niewielkie odstępstwa od diety może się dla niego skończyć dodatkowym kilogramami. Zbilansowaną dietę może wspomagać naturalnymi spalaczami tłuszczu takimi, jak: herbata zielona, kawa, pieprz, imbir, kurkuma.

Czytaj też: Naturalne spalacze tłuszczu [LISTA]

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
mangus
|

To zdecydowanie mój typ sylwetki. Problem z otyłością miałam od dawna i nie mogłam sobie z tym poradzić, bo co schudłam to zaraz przytyłam. Dopiero jak znalazłam sposób na przyspieszenie metabolizmu z iqgreen to moja waga spadła raz na zawsze. Oczywiście już dawno zmieniłam też swoje posiłki na zdrowsze i staram się ćwiczyć: na początku 3-4 razy w tygodniu, teraz 2. Jednak taka wiedza na temat swojej sylwetki jest bardzo pomocna.