Trening na kacu - czy ćwiczenia po alkoholu są skuteczne i bezpieczne dla organizmu?

2019-07-22 15:54 Aleksandra Urbaniak

Intensywny trening na kacu jest mało skuteczny i może dodatkowo obciążyć i tak odwodniony już organizm. Jeśli jednak bardzo zależy ci na zachowaniu regularności treningów, powinieneś zadbać o właściwą regenerację. Sprawdź, jaki trening na kacu jest dozwolony i co zrobić, żeby szybko powrócić do formy dzień po imprezie.

Czy można iść na trening mając kaca? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Ogółem, lekarze i trenerzy odradzają wszystkim osobom regularnie uprawiającym sport nadmierne spożywanie alkoholu.

Alkohol nie dostarcza organizmowi żadnych składników odżywczych, jest za to źródłem pustych kalorii – w 1 gramie znajduje się ok. 7 kcal, co przy dużych ilościach może skutecznie zniweczyć efekty odchudzania (dla porównania – taka sama ilość spożytego tłuszczu to tylko 2 kcal więcej). Ponadto, alkohol bardzo szybko dociera do centralnego układu nerwowego i upośledza jego pracę: powoduje zaburzenia w koordynacji ruchowej, mowie, czuciu i funkcjach intelektualnych.

Trening na kacu – kiedy nie ćwiczyć?

Z powyższych powodów trening na kacu jest raczej odradzany. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy po obudzeniu się jesteśmy wyczerpani i rozbici, mamy silny ból głowy, mdłości, nadwrażliwość na światło i hałas. Objawy te wskazują, że organizm nie poradził sobie jeszcze z usunięciem toksyn.

Trening w takim stanie może nadmiernie obciążyć nerki, serce i układ nerwowy, a nawet doprowadzić zawału lub udaru mózgu. Wówczas najlepiej zrobić sobie dzień przerwy i pozwolić organizmowi dojść do siebie.

Trening na kacu – kiedy dozwolony?

Jeśli objawy kaca nie są bardzo uciążliwe i pozwalają na normalne funkcjonowanie, można zafundować sobie lekki trening na świeżym powietrzu – na przykład długi spacer, nordic walking lub wolny bieg. Umiarkowany wysiłek może wręcz przyspieszyć proces usuwania toksyn z organizmu, ponieważ szkodliwe substancje są w dużej części wydalane z potem.

Ciężki trening siłowy jest niewskazany – alkohol zwiększa męczliwość mięśni podczas treningu i hamuje przyrost masy mięśniowej, więc tego rodzaju ćwiczenia nie przyniosą żadnych efektów.

Ważne

W każdym przypadku należy pamiętać, aby przed treningiem realnie ocenić swój stan zdrowia i samopoczucie. Nawet po kilkunastu godzinach od wypicia alkoholu koordynacja ruchowa i zdolność koncentracji mogą być obniżone, a wtedy ryzyko kontuzji lub wypadku znacznie wzrasta.

Trening na kacu – jak złagodzić skutki kaca?

Jeśli na drugi dzień po imprezie koniecznie chcemy zrobić sobie trening, istnieje kilka sposobów na to, aby już w czasie picia zminimalizować ryzyko kaca. Przede wszystkim trzeba stale nawadniać organizm, bo kac w dużej mierze spowodowany jest przez odwodnienie. Jeśli w trakcie imprezy oprócz alkoholu będziemy pić inne napoje, rano na pewno będziemy czuć się lepiej.

Czytaj też: Co pić podczas treningu? Zasady nawadniania w trakcie ćwiczeń

Jeszcze przed pójściem spać warto wypić dobrej jakości sok warzywny lub owocowy, który uzupełni niedobór witamin i mikroelementów. Najlepiej wypić go również rano. Szczególnie ważne jest, aby znalazła się w nim duża ilość witaminy C, ponieważ przyspiesza ona proces usuwania alkoholu z organizmu. Ewentualnie można posłużyć się witaminą C w tabletkach w ilości nie mniejszej niż 1000 mg.

Czytaj też:
Napoje izotoniczne i energetyzujące, czyli napoje funkcjonalne
Domowe izotoniki: 5 pomysłów na zdrowe zamienniki sztucznych napojów izotonicznych

Należy zadbać także o wyrównanie poziomu elektrolitów, czyli sodu, potasu, magnezu i wapnia. Dużą dawkę tych substancji znajdziemy w napojach izotonicznych oraz w soku pomidorowym.

Istotne jest dostarczenie organizmowi odpowiedniej porcji białka, aby wspomóc procesy regeneracji. Na śniadanie najlepiej zjeść coś bogatego w ten składnik, a jednocześnie lekkostrawnego – na przykład jajecznicę. Dobrą opcją będzie też owocowy koktajl na bazie jogurtu, mleka lub maślanki. Na obiad polecane jest chude mięso (np. z kurczaka, indyka) z lekką sałatką.

Trening na kacu – podsumowanie

Trening na kacu na pewno nie jest wskazany dla osób, które silnie odczuwają objawy zatrucia alkoholem.

W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest odpoczynek i dostarczenie organizmowi jak największej dawki składników odżywczych.

Na wysiłek fizyczny mogą pozwolić sobie osoby, które nie odczuwają dużego zmęczenia. Powinny jednak unikać intensywnych treningów siłowych, które dodatkowo obciążają mięśnie.

Ćwiczyć należy nie wcześniej niż kilkanaście godzin po wypiciu alkoholu i pamiętać o stałym nawadnianiu organizmu. Najlepiej do tego celu nadają się woda mineralna, soki owocowe, warzywne (świeżo wyciskane mają największą zawartość witamin) i napoje izotoniczne.

Jak walczyć z kacem? [#TOWIDEO]

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE