Pilates, joga czy bodyart – która forma aktywności będzie odpowiednia dla ciebie?

2019-02-07 13:33 Jacek Kaduczak

Joga, pilates lub bodyart to doskonałe zajęcia na poprawienie sylwetki. Dowiedz się, na czym polegają i wybierz trening najlepszy dla siebie. Sprawdź, czym się różnią i co je łączy.

Ćwiczenia aerobowe, takie jak jogging, aerobik, czy inne formy średniointensywnego ruchu pozwalają dość efektywnie spalać tłuszcz (zwłaszcza jeśli połączy się je z odpowiednim sposobem odżywiania). Siłownia natomiast pozwala, poprzez ćwiczenia odpowiednich grup mięśniowych, na wymodelowanie tych partii ciała, które chcesz poprawić. Ten sposób ćwiczenia angażuje za każdym razem tylko jedną grupę mięśni.

Czasem jednak warto zastanowić się nad alternatywą. Coraz popularniejsze są pilates i bodyart. Jeśli chcesz poprawić postawę, przestać się garbić i sprawić, by sylwetka stała się bardziej sportowa, najlepiej wybrać ćwiczenia, które będą angażować jednocześnie wiele mięśni i pozwolą na ich harmonijny rozwój. Taki trening ma jeszcze jedną zaletę: wysmukla i „wyciąga“ sylwetkę, wydłużając mięśnie. Natomiast w czasie ćwiczeń na siłowni mięśnie skracają się i zbijają (dlatego po treningu należy się zawsze rozciągać).

Pilates i bodyart - rewelacyjne ćwiczenia na kręgosłup

Zarówno bodyart jak i pilates mają na celu przede wszystkim wzmocnienie centralnej części ciała i zbawiennie działają na kręgosłup. Przy siedzącym trybie życia to zaleta nie do przecenienia!

Ćwiczenia te angażują mięśnie całego ciała, wykonywane są z wykorzystaniem naszego własnego ciężaru i mają kilka wersji, również dla osób mniej sprawnych fizycznie. To nie koniec ich zalet. Podkreślając konieczność harmonii między duchem a ciałem, metody te odprężają i relaksują. Treningi odbywające się przy spokojnej muzyce, pozwalają się odstresować i zapomnieć o codziennym zabieganiu.

Pilates - inspirowany jogą, baletem i ćwiczeniami siłowymi

Pilates stworzony prawie sto lat temu przez niemieckiego gimnastyka Josepha Pilatesa to system ćwiczeń, które mają przede wszystkim zwiększyć świadomość własnego ciała.

Inspirację stanowiły elementy jogi, baletu i ćwiczeń siłowych. Istnieje wiele odmian pilatesu, do niektórych niezbędne są specjalne urządzenia, ale do efektywnego ćwiczenia wystarczy tak naprawdę tylko mata.

Czytaj też: Rodzaje mat do ćwiczeń

Osoby początkujące są często zdziwione – część z ćwiczeń jest im doskonale znana z lekcji wychowania fizycznego. Jeśli jednak mają one wrażenie, że nie osiągną niczego, robiąc to, co robili już wiele lat temu, są w wielkim błędzie. Stosowanie się do reguł Pilatesa bardzo szybko pozwoli dostrzec siłę i zalety tej metody.

Wystarczy pamiętać o podstawach: wolnym i dokładnym wykonywaniu wszystkich ćwiczeń, ćwiczeniu w rytmie własnego oddechu i w pełnej koncentracji, stosowaniu się do zaleceń w kwestii ilości powtórzeń i regularności ćwiczeń, będącej podstawą sukcesu. Istotne jest także w pilatesie spinanie mięśni brzucha, by wytworzyć rodzaj naturalnego gorsetu chroniącego kręgosłup.

Bodyart - połączenie jogi, oddechu i tańca

To nowa, powstała zaledwie kilkanaście lat temu metoda, która bardzo szybko zdobywa sobie zwolenników w Europie i Ameryce. Jej twórca, Robert Steinbacher, wykorzystał w niej swoje wieloletnie doświadczenie taneczne i fitnessowe. Bazując na jodze, ćwiczeniach rehabilitacyjnych i klasycznych technikach regulacji oddechu, stworzył system ćwiczeń doskonały dla współczesnego, zabieganego i zapracowanego człowieka. Podstawą bodyartu jest połączenie treningu i relaksu, oraz wykorzystanie funkcji poszczególnych mięśni i organów ludzkiego ciała. Podmiotem tej metody jest człowiek jako całość. Celem ćwiczeń jest przede wszystkim odzyskanie świadomości własnego ciała.

Steinbacher zwrócił uwagę na to, że ćwiczenia na przyrządach dostępnych w siłowni z jednej strony pozwalają na poprawienie kondycji ciała, ale jednocześnie oddzielają wysiłek fizyczny od naturalnych zdolności ruchowych ciała. Uznał więc, że „człowiek musi się nauczyć, jak przejąć odpowiedzialność za własne ciało“. Efektem ćwiczeń jest nie tylko smuklejsza i zgrabniejsza sylwetka, ale i wewnętrzny spokój i relaks.

Joga - system ćwiczeń fizycznych i doskonalenia duchowego

Skoro pilates i bodyart sporo czerpią z jogi, czy nie lepiej byłoby się zwrócić w kierunku źródła? Choć ćwiczenie jogi jest godne polecenia, należy pamiętać, że joga jest skomplikowanym systemem, obejmującym nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale również (kto wie, czy nie ważniejsze) ćwiczenia duchowe. A także zmianę sposobu odżywiania i stylu życia. Kto nie jest na to gotowy, a chciałby poprawić sylwetkę, powinien zacząć od metod skupiających się na aspekcie fitnessowym. Być może będzie to pierwszy krok w kierunku jogi?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Beatka
|

a ja chodzę na Jukari (fitness na linach dla kobiet - Wawa - Pure złote trasy) jest super, podczas tego treningu czuję jak wszystkie partie mięśni pracują, daje mi to dużo radości, ćwicząc na flybarze czuję się lekko, polecam wszystkim bo to najlepszy fitness na jakim bylam

Anonymous
|

bodyARt to specyficzny rodzaj treningu, który łączy asany z jogi ćwiczenia pilatesa. Połączenie powoduje że mimo wolnego tępa podnosi się tętno co działa na podniesienie intensywność. Całe ciało zostaje rozgrzane przyspiesza się rytm pracy serca krew zaczyna dopływać do każdego zakątka ciała czujemy pobudzenie i napływającą energię. Asany rozgrzewają ,pilates wzmacnia centrum i głęboko położone mięśnie. wrażenie niesamowite zachęcam warto spróbować jest to trening dla każdego.Efekt ładna smukła linia ciała: silne ramiona, smukłe uda.spalane są kalorie, a co do spalania tkanki tłuszczowej jest to indywidualna kwestia zależna od wieku trybu życia najprościej: tętno max220- wiek i aby spalać to między 55%a65% naszego wyniku to tętno spalające tkankę.A żeby schudnąć to należy uzyskać ujemny bilans energetyczny.

ewa
|

Chodze na bodyart, mam zwyrodnienie kręgosłupa, nie wszystko moge ćwiczyc, ale pomimo to jestem zachwycona, jest efekt, przy minimalnej zmianie diety. Schudłam, na razie niewiele, ale dopiero od miesiąca ćwiczę, wspaniale wypoczywam i odstresowuje się. Trzeba tylko chcieć, a nie czekac az "samo sie schudnie", po zapłaceniu wejścia na ćwiczenia, tylko ćwiczyc!! Mam 50 lat:)
Andrzej, woisz w googgle pilates lub bodyart - znajdziesz wskazówki.

Justyna
|

Chyba nigdy nie cwiczylas naprawdę, pomęcz się 3-4 razy w tygodniu na silowni albo w fitenss klubie i wtedy napisz. Ja schudłam ponad 5 kg odkąd intensywnie (podkreslam intensywnie) ćwicze pilates i jem właściwie to samo co zawsze. Mam rozbudowane mięśnie i w zasadzie 0 tluszczu, ale 3 razy w tygodniu poce sie na zajeciach i tak juz od 2 lat:)

Lajka
|

Te wszystkie metody ćwiczeń obojętnie jakie to wielka lipa. Po tym nie chudnie się,nie znam nikogo takiego aby to osiągną. Chudnie się tylko i wyłącznie jedząc stale mało. Nie pomagają też żadne diety, jeżeli już to ma krótki czas, a pózniej znowu tyje się z nawiązką.Jeżeli wśród Was jest ktoś kto schudł przez ćwiczenia gimnastyczne niech da znać .Czekam

Andrzej
|

ten Pilates czy Bodyart? Może jakieś rysunki albo film?