Joga Iyengara - na czym polega metoda B.K.S. Iyengara?

2019-03-11 10:48 Małgorzata Kośla, trenerka fitness

Joga Iyengara to jeden z najpopularniejszych rodzajów jogi. Korzyści zdrowotne praktyki jogi metodą Iyengara są nieocenione, a pozytywne opinie o niej zalewają internet! Metoda Iyengara powstała w ubiegłym wieku, ale liczba praktykujących ją osób stale rośnie. Sprawdź, na czym polega joga Iyengara i dowiedz się czy jest przeznaczona dla osób początkujących.

Joga Iyengara to doskonała metoda jogi dla początkujących oraz tych bardziej zaawansowanych joginów. Nie tylko uczy prawidłowej techniki ruchu i oddechu, ale także dzięki przyrządom do jogi pozwala każdej praktykującej osobie ćwiczyć bez dyskomfortu i ryzyka urazu. Ciężko jest wysnuć jakieś negatywne opinie o jodze Iyengara, ponieważ ten system praktyk ruchowo-oddechowych został stworzony z myślą właściwie o każdym z nas.

Spis treści:

  1. Joga Iyengara - kim był B.K.S. Iyengar i skąd wzięła się ta metoda?
  2. Joga Iyengara - na czym polega?
  3. Joga Iyengara - czym się różni od innych form jogi
  4. Joga Iyengara - dla kogo przeznaczona jest joga Iyengara?
  5. Joga Iyengara - przykładowe asany [WIDEO]
  6. Joga Iyengara - korzyści dla zdrowia

Joga Iyengara - kim był B.K.S. Iyengar i skąd wzięła się ta metoda?

B.K.S. Iyengar, a właściwie Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar, urodził się 14 grudnia 1918 roku w Belur, miasteczku leżącym w południowych Indiach. Był jednym z największych współczesnych autorytetów jogi i twórcą autorskiej metody, która jest praktykowana do dziś. Joga Iyengara, bo tak nazywa się ten system, wywodzi się z hatha-jogi i jest systemem praktyk ruchowych i oddechowych.

Iyengar od młodości był schorowanym i słabym dzieckiem i nic nie wskazywało na to, że przyszłości stanie się mistrzem jogi. Wszystko zaczęło się od momentu, w którym szwagier Iyengara został jego nauczycielem asan. B.K.S. Iyengar po latach nauki u boku swojego pierwszego mistrza przeniósł się na południe Indii do Puny, by tam nauczać i szerzyć swój system jogi. Stopniowo zyskiwał uznanie nie tylko w swoim kraju, ale także w innych zakątkach świata. Najwybitniejsi uczniowie Iyengara to Yehudi Menuhin, Jiddu Krishnamurti, Aldous Huxley i inni.

Warto wiedzieć

Iyengar wydał kilka książek do nauki swojej metody jogi, m.in. „Joga” (1990), „Pranajama”, „Drzewo jogi”, „Joga światłem życia”. Zdobył także wiele prestiżowych nagród za swoją działalność, a magazyn „Time” uznał go za jednego ze stu najbardziej wpływowych ludzi XX wieku.

Joga Iyengara - na czym polega?

  • Ruch i akcja

Charakterystyczną cechą metody Iyengara jest precyzja każdego ruchu i niebywała metodyczność praktyki. Według mistrza Iyengara przekłada się to na skuteczne zwalczenie niedoskonałości naszego ciała i psychiki. Dyscyplina i cierpliwość to najważniejsze wyznaczniki każdej asany. Ruch nie odbywa się tu płynnie (tak jak np. w dynamicznej ashtanga jodze), a każda asana jest wykonywana jako osobne ćwiczenie. Według Iyengara taka metoda pozwala skupić całą swoją uwagę na jednej czynności, oczyścić umysł z zewnętrznych bodźców i osiągnąć perfekcję w danej pozycji.

Ruch w jodze iyengarowskiej jest statyczny. Naukę poszczególnych asan zawsze zaczyna się od pozycji stojących. Pozycje te pozwalają nauczyć się podstawowych umiejętności, które powinno nabyć się podczas praktyki jogi: spokoju, stabilności i równowagi. Po opanowaniu asan w pozycjach stojących, przechodzi się do kolejnych asan – siadów, skłonów w przód, skrętów, pozycji odwróconych, wygięć i pozycji na brzuchu.

Kiedy już utrwalimy podstawową technikę asan, mistrz Iyengar wówczas zaleca przejście do nauki pranajamy, czyli systemu oddechowego. Iyengar pojmuje jogę jako całość praktyk ruchowych i oddechowych, a zrozumienie tej charakterystyki i wcielenie jej w życie pozwala osiągnąć swoisty stan medytacji, który jednoczy ciało i umysł.

Czytaj też: Oddech jogiczny: ćwiczenia oddechowe dla początkujących i zaawansowanych

  • Personalizacja asan

Bardzo ważną składową metody Iyengara jest także personalizacja asan. Mistrz twierdzi, że najważniejsze w praktyce jogi jest skupienie i koncentracja podczas wykonywania danej pozycji. Nie trzeba od razu perfekcyjnie wykonywać każdej docelowej pozycji asany, ale najważniejsze jest to, żeby nasze ciało i umysł osiągnęły odpowiedni stan podczas praktyki. Jeśli w każdej komórce naszego organizmu nastąpi odpowiednia praca, wtedy można uznać, że asana wykonana jest poprawnie, bez względu na to, czy użyjemy do tego takich pomocy, jak klocek czy ręcznik.

Takie holistyczne podejście do ćwiczeń pozwala pokonać nawet najsilniejsze bodźce zewnętrzne, które działają na nasze ciało w negatywny sposób, a nawet poradzić sobie z niektórymi dolegliwościami czy chorobami.

Czytaj też: Asana - połączenie pozycji ciała, oddechu i koncentracji

  • Klocki i inne pomoce

Iyengar stworzył swoja metodę z myślą o każdym człowieku – schorowanym, mniej rozciągniętym, czy niezwykle sprawnym. Dzięki temu jego metoda stała się popularna na całym świecie, a joga iyengarowska może być praktykowana w różnych celach, także rehabilitacyjnych.

Mistrz hatha-jogi stworzył do praktyki swej metody specjalne pomoce, które mają ułatwić praktykę asan. W tym celu zaprojektował profesjonalne klocki, paski, koce, bolstery i inne przyrządy. Dzięki temu każdy ma szansę wejść w odpowiednią dla swojego ciała pozycję bez wywoływania kontuzji i odczuwania znacznego dyskomfortu w ciele.

Czytaj też: Klocki do jogi - do czego służą? Ćwiczenia z kostką do jogi

Joga Iyengara - czym się różni od innych form jogi?

Joga Iyengara jest silnie zakorzeniona w hatha-jodze i z niej się wywodzi, ale różni się od innych stylów tej odmiany. Kontrast pomiędzy stylami można zauważyć na przykład pomiędzy tym systemem a równie popularną ashtangą jogą.

Obydwa style skupiają się na pranajamie (kontroli oddechu) i asanach (pozycjach ciała) oraz składają się z ośmiu ścieżek rozwoju duchowego i fizycznego. To są trzy podobieństwa, które łączą oba style. A co z różnicami?

Można powiedzieć, że joga Iyengara jest jogą statyczną, a ashtanga joga nieco bardziej dynamiczną. Ruch w tej ostatniej odbywa się w płynny sposób, a każda kolejna asana przenika do następnej i wypływa z poprzedniej. W jodze iyengarowskiej najważniejsza jest stabilność i balans, a w ashtandze przepływ energii pomiędzy kolejnymi sekwencjami. Dla przykładu, w jodze Iyengara będziemy skupiać się na stabilnej pozycji drzewa oraz opanowaniu oddechu, a w ashtanga jodze na płynnym wykonaniu całej sekwencji powitania słońca.

Ashtanga ma na celu pobudzenie krążenia krwi, dokrwienie narządów wewnętrznych oraz uelastycznienie i zwiększenie gibkości ciała, natomiast Iyengar w swoim systemie skupił się przede wszystkim na sumiennej nauce techniki, cierpliwości i umiejętności zatrzymania pozycji.

Charakterystyczną różnicą między jogą Iyengara a shtanga jogą jest także użycie przyrządów pomocniczych do praktykowania asan. To właściwe znak rozpoznawczy metody Iyengara, który bywa zapożyczany przez inne systemy, ale trzeba pamiętać, że wywodzi się właśnie od Iyengara.

Joga Iyengara - dla kogo przeznaczona jest joga Iyengara?

Joga Iyengara przeznaczona jest dla początkujących, średnio zaawansowanych i zaawansowanych joginów, czyli w zasadzie dla każdego! Szczególnie jogę Iyengara poleca się właśnie osobom początkującym, ponieważ system ten jest niezwykle bezpieczny i mało inwazyjny dla naszego ciała. Dzięki przyrządom pomocniczym ten rodzaj jogi może praktykować każdy.

Tam, gdzie nie dosięgamy, pomocne są paski. Do utrzymania równowagi przydadzą się klocki, a kiedy mamy wrażliwe kolana pomogą nam zawinięte ręczniki, na których możemy się oprzeć. Joga Iyengara będzie idealna dla osób początkujących także z tego względu, że krok po kroku uczy kolejnych, coraz to trudniejszych asan.

Jogę Iyengara z powodzeniem mogą także praktykować osoby po przebytych kontuzjach i z drobnymi urazami. Nie tylko jest bezpieczna dla zdrowia, ale także przyspiesza proces gojenia i powrotu do sprawności fizycznej.

System Iyengara będzie bardzo pomocny również dla osób cierpiących na problemy i dolegliwości zdrowotne. Zalicza się do nich między innymi:

Joga Iyengara pomaga także osobom, które cierpią na dolegliwości ze strony układu ruchowego.

Tę metodę jogi mogą także praktykować osoby, które miały już do czynienia z jogą, ale chcą popracować nad techniką wykonywania asan i praktyk oddechowych.

Czytaj też: Joga na stres, depresję, niepokój: 6 asan, które odprężają i zwiększają witalność

Joga Iyengara - przykładowe asany [WIDEO]

Joga Iyengara - korzyści dla zdrowia

Joga Iyengara ma wiele pozytywnych opinii, a zainteresowanie tym systemem nie maleje. Nic w tym dziwnego, Iyengar stworzył swój system praktyk z myślą o każdym człowieku, który chce zacząć lub kontynuować praktykę jogi. Korzyści zdrowotne, które daje joga Iyengara to między innymi:

  • lepsza odporność organizmu
  • zwiększenie elastyczności i gibkości ciała
  • usprawnienie pracy układu sercowo-naczyniowego
  • poprawienie krążenia
  • zlikwidowanie napięć w ciele
  • zredukowanie stresu
  • oczyszczenie ciała z toksyn
  • oczyszczenie umysłu i zwiększenie kontroli nad myślami
  • dotlenienie organizmu
  • zwiększenie stabilizacji ciała
  • poprawienie nastroju
  • regulacja hormonów
  • likwidacja lub zmniejszenie dolegliwości zdrowotnych i niektórych chorób
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE