TANIEC – zalety i rodzaje. Jaki styl tańca do ciebie pasuje? [QUIZ]

2019-03-04 9:48 Aleksandra Urbaniak

Taniec to jedna z najzdrowszych form aktywności fizycznej. Nie ma znaczenia, który rodzaj tańca wybierzesz – taniec towarzyski, nowoczesny, latynoamerykański czy klasyczny – każdy styl da ci szereg korzyści fizycznych i psychicznych. Sprawdź, jakie zalety ma taniec, poznaj najpopularniejsze rodzaje tańca i sprawdź, który do ciebie pasuje.

Taniec, zwłaszcza towarzyski, stał się w ostatnich latach bardzo popularny, głównie za sprawą programu „Taniec z gwiazdami”. To jeden z rzadkich przypadków, kiedy telewizja przysłużyła się do poprawy zdrowia i sprawności wielu osób – bo nie ulega wątpliwości, że taniec jest jedną z najzdrowszych form spędzania wolnego czasu.

Jeśli jeszcze wahasz się, czy zacząć tańczyć lub zastanawiasz się, który rodzaj tańca wybrać – poznaj listę korzyści fizycznych i psychicznych, które odniesiesz z regularnych treningów tanecznych.

Spis treści:

  1. Zalety tańca
  2. Rodzaje tańca
  3. Który taniec wybrać?

Zalety tańca

Lista korzyści, które daje taniec jest długa i nie ogranicza się tylko do pozytywnego wpływu na wygląd i sprawność fizyczną. Dzięki temu rodzajowi aktywności na długo pozostaniesz młody – zarówno ciałem, jak i duchem.

1. Taniec wyrabia kondycję

Taniec jest rodzajem treningu aerobowego, czyli takiego, który zwiększa częstotliwość pracy serca i przyspiesza krążenie krwi. Jego wpływ na organizm jest nie do przecenienia. Dzięki regularnym treningom aerobowym serce wzmacnia się, a więc wzrasta jego zdolność przepompowywania krwi. Co to oznacza? Serce, mówiąc obrazowo, wolniej się zużywa i jest mniej podatne na choroby, takie jak np. choroba niedokrwienna. Poza tym aeroby powodują, że wszystkie narządy i tkanki stają się lepiej dotlenione, a co za tym idzie – lepiej odżywione. Wzrasta też odporność organizmu na wysiłek – ciało staje się silniejsze i zdolne jest znosić większe obciążenia.

2. Taniec pomaga schudnąć

Wysiłek związany z tańcem powoduje, że w organizmie nasilają się przemiany energetyczne. Szybszy metabolizm oznacza z kolei, że szybciej spalamy nagromadzoną tkankę tłuszczową. Im bardziej dynamiczny taniec i im więcej się pocimy tańcząc – tym łatwiej chudniemy.

Sprawdź też:

3. Taniec poprawia gibkość i elastyczność

Taniec, w przeciwieństwie np. do treningu z obciążeniem, wpływa nie tylko na poprawę siły mięśni, ale także zwiększa elastyczność ciała. Niektóre rodzaje tańca, zwłaszcza latynoamerykańskie, wymagają „kocich” ruchów: kołysania biodrami, wyginania się, zmysłowych ruchów ramion. Ćwicząc taniec, powoli nabierasz więc sprawności, zyskujesz świadomość ciała, z łatwością poruszasz każdą jego częścią tak, jak chcesz.

4. Taniec zwiększa koordynację ruchową

Każdy rodzaj tańca wyrabia koordynację, ponieważ już sama nauka kroków wymaga dobrej synchronizacji ruchów i dostosowania ich do tempa muzyki. Jeśli nigdy wcześniej nie uczestniczyłeś w zorganizowanych zajęciach tanecznych, na początku możesz się nieco gubić, ale to zupełnie normalne. Z czasem twoje nogi same nauczą się, w którą stronę zrobić krok, a biodra będą kołysać się w takt muzyki bez udziału twojej świadomości.

5. Taniec dodaje energii

Wydaje ci się, że nie masz czasu ani energii, aby uczestniczyć w zajęciach tanecznych? Nic bardziej mylnego! Dzięki tańczeniu będziesz miał jeszcze więcej sił. To paradoks, ale właśnie tak działa wysiłek fizyczny na organizm – ponieważ krew szybciej krąży, tlen dociera do wszystkich organów, w tym do mózgu. Dzięki temu nie odczuwasz tak często zmęczenia i poprawia się twoja koncentracja. Poza tym zdrowy wysiłek ułatwia zasypianie i powoduje, że sen jest bardziej regenerujący. Rano budzisz się więc wypoczęty i pełen energii.

6. Taniec zwalcza stres i depresję

Taniec może być też naturalnym lekiem na zaburzenia nastroju i nadmierne napięcie. W kontekście walki ze stresem, taniec pozwala w kontrolowany sposób wyładować negatywną energię, którą gromadzimy każdego dnia w trudnych, konfliktowych sytuacjach. A trzeba zaznaczyć, że napięcie, które kumuluje się w naszym organizmie i nie znajduje ujścia, ma bardzo zły wpływ na nasze samopoczucie, może prowadzić do ciągłego rozdrażnienia, niezadowolenia, wahań nastroju. Taniec pomaga też łagodzić objawy depresji, ponieważ zapewnia realny i namacalny kontakt z innymi ludźmi oraz pozwala oderwać się od negatywnych myśli.

7. Taniec dodaje pewności siebie

Tańcząc poznajesz swoje ciało – obserwujesz je, uczysz się jego reakcji, dowiadujesz się o jego ograniczeniach oraz możliwościach. W ten sposób zyskujesz lepszą świadomość ciała i zaczynasz akceptować je takim, jakie jest lub – jakie się staje. Bo pod wpływem treningów sylwetka przeobraża się, robi się bardziej smukła, gibka, ukształtowana.

Taniec towarzyski jeszcze lepiej niż nowoczesny pozwala pozbyć się kompleksów, bo zakłada stały kontakt z osobą płci przeciwnej – dzięki temu nabierasz przekonania, że możesz być atrakcyjny i lepiej radzisz sobie w intymnych sytuacjach.

Rodzaje tańca

Znasz już zalety tańca, pora poznać jego odmiany – a jest ich naprawdę dużo. Wymienienie wszystkich byłoby niemożliwe, dlatego podajemy najpopularniejsze rodzaje tańca, które znajdują się w ofercie większości polskich szkół tanecznych i klubów fitness. W zestawieniu jako podstawowy przyjęliśmy podział na taniec towarzyski i nowoczesny.

Rodzaje tańca towarzyskiego

Taniec towarzyski to inaczej taniec w parze. Większość rodzajów tańca towarzyskiego wywodzi się z tańców salonowych, dla których z kolei pierwowzorem były tańce ludowe i dworskie (np. gawot, kadryl, kontredans).

Współcześnie tańce towarzyskie dzieli się na standardowe i latynoamerykańskie (oceniane na turniejach), a także użytkowe.

Tańce standardowe Tańce latynoamerykańskie
walc angielski cha-cha
tango rumba
walc wiedeński samba
foxtrot pasadoble
quickstep jive

A oto tańce użytkowe, których nie ocenia się na turniejach:

Rodzaje tańca nowoczesnego (współczesnego)

Taniec nowoczesny, czy też współczesny, wywodzi się z baletu, jednak pozbawiony jest jego sztywnych reguł. Może być tańczony zarówno w parze, jak i pojedynczo; bardzo często tańczy się go w grupie, według określonej choreografii. Łączy w sobie elementy różnych stylów. Ideą tańca nowoczesnego jest wyrażanie emocji poprzez ruch.

Oto najpopularniejsze rodzaje tańca współczesnego:

Tańce z tej grupy wciąż ewoluują i niemal co roku pojawiają się nowe style, bazujące na już znanych. Przykładem mogą być odmiany jazzu: modern, street, funky.

Inne popularne rodzaje tańca

Często wywodzą się z egzotycznych kultur, wymagają użycia dodatkowych przyrządów lub są blisko związane z fitness.

Warto wiedzieć

Standardowy podział na tańce towarzyskie i nowoczesne powoli się zaciera. Coraz częściej w szkołach tańca można spotkać się z zupełnie nowymi formami treningów tanecznych, które łączą w sobie elementy wielu stylów, np. sexy dance, disco samba, disco swing, burleska. Mają one odpowiadać na potrzeby odbiorców, którzy nie chcą już zamykać się w jednym stylu tanecznym, ale umieć kroki wielu odmian tańca utrzymane w podobnym klimacie. Mniej formalne rodzaje tańca dają też większą swobodę improwizacji.

Który taniec wybrać?

Możliwości jest tak dużo, że niejedna osoba może mieć problem z podjęciem decyzji, który rodzaj tańca wybrać.

Podstawowym kryterium wyboru powinien być nasz typ temperamentu: osoby energiczne, ekstrawertyczne lepiej będą czuć się w tańcach nowoczesnych oraz latynoamerykańskich niż standardowych. Z drugiej strony, dla nieśmiałej, zamkniętej osoby zapisanie się na zajęcia np. salsy czy kizomby może być wyzwalającym doświadczeniem, które pomoże jej się otworzyć i bardziej uwierzyć w siebie.

Znaczenie ma też powód, dla którego chcemy rozpocząć naukę tańca. Osoby, które chciałyby w ten sposób schudnąć i wyrzeźbić sylwetkę, powinny wybierać tańce szybkie i mocno angażujące mięśnie, np. zumba, bokwa, hip-hop. Ci, którzy poprzez taniec chcieliby lepiej poznać swoje ciało i zyskać pewność siebie w kontaktach z płcią przeciwną, powinny postawić na salsę, rumbę, cha-chę, kizombę czy bachatę.

Rozwiąż quiz i sprawdź, który rodzaj tańca do ciebie pasuje!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE