Ćwiczenia TBC: na czym polega total body conditioning?

2019-08-27 11:12 Ewa Anna Baryłkiewicz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: Agnieszka Lewandowska, instruktorka fitness z klubu Shape w Warszawie

Co to jest TBC? To zajęcia typu dwa w jednym – łączą ćwiczenia aerobowe (przyśpieszające oddech i puls) ze wzmacniającymi. Są wykonywane do rytmicznej muzyki. Sekwencje ćwiczeń TBC wymyśla instruktor, który dba, by uruchomić zarówno górne, jak i dolne partie ciała. Zobacz wideo z całym treningiem TBC.

Skrót TBC oznacza „total body conditioning”, czyli modelowanie całego ciała. Zajęcia te cieszą się wielkim powodzeniem zarówno wśród początkujących, jak i zapalonych sportowców.

Trening TBC zaczyna rozgrzewka. Trwa 10 minut, składa się z prostych kroków, które będzie w stanie powtórzyć każdy. Po niej następuje część wzmacniająca, czyli ćwiczenia na ręce, nogi, pośladki i brzuch. Do treningu używane są rozmaite sprzęty: hantle, tubingi (guma z rączką), obciążenia na nogi (tzw. „zajączki”), step czy coraz popularniejsze piłki.

Czytaj też: Step aerobik – na czym polega? Efekty ćwiczeń na stepie

TBC - dla kogo jest przeznaczony?

To zajęcia dla wszystkich, zwłaszcza tych, którzy unikają sal fitness, bojąc się, że nie poradzą sobie kondycyjnie. Debiutant może zacząć trening bez ciężarków, a kiedy wzmocni formę, sięgnąć po hantle albo zwiększyć ich wagę.

Nie ma podziału na zajęcia dla zaawansowanych i początkujących, więc w każdym momencie można dołączyć do grupy. Ograniczeń wiekowych nie ma. Jeśli jednak coś ci dolega, poproś instruktora o mniej forsujący zestaw fitness.

Ci, którzy mają problemy z kręgosłupem, mogą wykonywać wszystkie ćwiczenia, np. siedząc na piłce rehabilitacyjnej.

Dzięki ćwiczeniom skóra jest lepiej ukrwiona i napięta, dlatego ćwiczenia pomagają walczyć z rozstępami i cellulitem. TBC jest optymalne dla kobiet, które chcą wrócić do formy po porodzie.

Czytaj także:
Fitness - co znaczą tajemnicze nazwy i skróty - fat burning, body pump, ABT, TBC i inne?
Trening ABT: ćwiczenia na brzuch, pośladki i uda
Trening holistyczny – na czym polega i jakie daje efekty?

TBC - efekty ćwiczeń

Dwie składowe TBC dają dwa rezultaty: wzmocnienie mięśni i ogólnej kondycji oraz utratę tkanki tłuszczowej i poprawę wydolności tlenowej. Staniesz się silniejsza i sprawniejsza, a już po kilkunastu treningach, żeby porządnie się zmęczyć, będziesz musiała zastosować większe obciążenie.

Warto wówczas spróbować sił w innych formach fitness, bardziej skomplikowanych choreograficznie. Zajęcia TBC powodują rozciągnięcie mięśni, w efekcie wysmuklenie całej sylwetki. Ale podstawą sukcesu jest cykliczność.

Zobacz wideo z całym treningiem TBC

Trening TBC

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.