Plank (deska) - jak prawidłowo zrobić deskę?

2018-06-14 17:11 Anna Jakimiuk

Plank czyli deska, a inaczej: podpór przodem na przedramionach. Jest to ćwiczenie izometryczne, pięknie modelujące mięśnie brzucha. Na filmiku Ola Żelazo pokazuje, jak prawidłowo wykonać plank, żeby nie obciążyć kręgosłupa i jakie są pomysły na modyfikację tego ćwiczenia, np. plank pajacyki lub deska boczna.

Plank (deska) to jedno z podstawowych ćwiczeń polecanych do modelowania mięśni brzucha. Zaletą ćwiczenia jest to, że plank angażuje mięśnie głębokie brzucha, a także wzmacnia mięśnie ramion, kręgosłupa i nóg.

Z pozoru proste i mało wymagające ćwiczenie angażuje prawie całe ciało, a ilość kombinacji w oparciu o figurę podstawową jest bardzo duża. Ćwiczenie wygląda na dziecinnie proste, ale wystarczy spróbować wytrzymać w tej pozycji przez kilkadziesiąt sekund, żeby szybko okazało się, że niewytrenowane mięśnie nie są w stanie wytrzymać tak prostego wysiłku.

Czytaj też: Jakie efekty daje regularne robienie deski?

PLANK (deska) – jak robić prawidłowo?

  1. Klęknij na podłodze. Oprzyj się na przedramionach, zginając ręce w łokciach pod kątem prostym.
  2. Barki powinny znajdować się dokładnie nad łokciami.
  3. Opierając się na palcach stóp unieś tułów. Napnij mięśnie brzucha.
  4. Nie unoś pośladków do góry ani nie wyginaj w dół odcinka lędźwiowego – pięty, biodra i ramiona powinny pozostać w prostej linii.
  5. Wytrzymaj określoną ilość sekund (osoby początkujące mogą zacząć od 20 sekund i wydłużać ćwiczenie o 10 sekund co tydzień, aż będą w stanie wytrzymać 60 sekund).

Zobacz na filmie, jak prawidłowo wykonać plank:




PLANK – rodzaje

Plank – pozycja podstawowa, deska z oparciem na przedramionach;

Plank jacks – plankowe pajacyki;

Plank mountain climbers – przyciąganie nóg na zmianę do klatki piersiowej;

Plank z jedną nogą uniesioną – pozostając w pozycji deski naprzemiennie unosimy nogi do góry (zatrzymując się na kilka sekund);

Sprawdź też: Płaski brzuch w tydzień - dieta i ćwiczenia na 7 dni

Plank z jedną ręką uniesioną – pozostając w pozycji deski naprzemiennie unosimy ręce (prostujemy), zatrzymując się na kilka sekund;

Side-plank – deska boczna (ciało opiera się na jednym przedramieniu i jednej nodze);

Side-plank pulses – unoszenie bioder w górę i w dół w pozycji bocznej (ćwiczenie modelujące talię);

Side-plank z uniesioną nogą – unoszenie wolnej nogi do góry (w pozycji bocznej deski).

Zobacz więcej: 21 wariantów planka (deski)

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 1/2020 "Zdrowia": leczenie zimnem, pielęgnacja skóry w onkoterapii, zimowe kontuzje, odmładzanie bez skalpela, jak zwalczyć nawyk odwlekania, specjały na świąteczny stół. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 1/2020
KOMENTARZE
NATALIA
|

marki Adidas, bede wdzięczna za informację :)