Spinning, czyli ćwiczenia na rowerze stacjonarnym

2020-02-25 10:30 Ewa Anna Baryłkiewicz

Spinning to jedna z najbardziej energetycznych form aktywności. Ale przede wszystkim ogromna frajda! Zaletą spinningu jest to, że w przeciwieństwie do jazdy na rowerze, nie musisz z niego rezygnować w okresie jesienno-zimowym. Zobacz przykładowy plan treningu na rowerze stacjonarnym.

Spinning to ćwiczenia na rowerach stacjonarnych – ale nieco innych niż te domowe albo z siłowni. Rowery do spinningu są wzorowane na kolarskich – miały bowiem służyć sportowcom do treningów poza sezonem.

Dziś spinning proponuje wiele klubów fitness. Warto spróbować! To nie tylko sport. To zabawa!

Posłuchaj o spinningu czyli ćwiczeniach na rowerze stacjonarnym. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Na czym polega spinning?

Spinning to zajęcia o charakterze wytrzymałościowym. Muzyka – odpowiednio dobrana przez instruktora – narzuca tempo jazdy. Wiąże się ono z ukształtowaniem terenu: są odcinki, gdy pojeździsz po płaskiej nawierzchni, oraz takie, gdy będziesz pedałować z góry i pod górę. Dzięki temu za każdym razem możesz wybrać się w zupełnie inną trasę. Miło spędzisz czas, poprawisz kondycje i zdrowie.

Co daje spinning?

Jazda na rowerze to również sport aerobowy (tlenowy), więc korzystnie wpływa na układ oddechowo-krążeniowy. Regularne treningi poprawiają kondycję fizyczną i wzmacniają odporność organizmu. Pomagają także rozprawić się z cellulitem i rozstępami.

Podczas jazdy intensywnie pracują nogi, brzuch, biodra i pośladki – ukrwienie tych partii ciała sprawia, że skóra staje się jędrniejsza i elastyczniejsza. Dzięki ćwiczeniom wzmocnisz mięśnie, ale także zrzucisz zbędne kilogramy i harmonijnie wymodelujesz sylwetkę.

Dowiedz się więcej: Efekty spinningu - ile kalorii można spalić na rowerze treningowym?

Czytaj też:

Gdzie i kiedy uprawiać spinning?

Spinning najlepiej uprawiać pod okiem instruktora – on opracuje profesjonalny zestaw ćwiczeń interwałowych i dostosuje je do twojej kondycji. Jeśli wolisz ćwiczyć w domu, zainwestuj w sportowy rowerek stacjonarny – taki, który pozwoli ci kontrolować dystans i ilość spalonych kalorii. Pamiętaj, by nie jeździć na nim dłużej niż 45 minut – w ten sposób nie obciążysz stawów ani nie „przegrzejesz” organizmu – co bywa przyczyna kontuzji. Po treningu zrób kilka ćwiczeń izometrycznych – unikniesz zakwasów i rozciągniesz mięśnie.

Czytaj też: Jak jeździć na rowerze, żeby schudnąć? Jazda na rowerze sposobem na odchudzanie

Czego potrzebujesz do spinningu?

Strój do spinningu powinien być luźny – nie może krępować ruchów. Wybierz dres lub spodenki i t-shirt – najlepiej sportowej firmy: są trwalsze, odprowadzają wilgoć ze spoconej skóry. Buty koniecznie muszą być na grubej i twardej podeszwie – dzięki temu stopy będą bardziej stabilne.

Sprawdź: Buty na rower - jak wybrać najlepsze buty rowerowe?

Spinning w domu - plan treningowy

Na rowerku stacjonarnym nie uda ci się przeprowadzić takiego treningu jak w klubie fitness. Ale ćwiczenia w domu nie muszą być wcale monotonne! Możesz je urozmaicić – potrzebna ci będzie jedynie odpowiednia muzyka: szybka i energetyczna oraz wolna i relaksująca. Następnie dostosuj trening do jej rytmu:

  • Pedałuj wolno 6 min, szybko 2 min. Powtórz 5 razy.
  • Pedałuj wolno 5 min, szybko 3 min. Powtórz 4 razy.
  • Pedałuj wolno 4 min, szybko 4 min. Powtórz 3 razy.
  • Pedałuj wolno 3 min, szybko 2 min, wolno 3 min.
  • Następnie wstań i przez 1 min jedź na stojąco. Powtórz to ćwiczenie jeszcze raz (a z czasem 2, 3 razy i więcej – w zależności od poprawy swojej kondycji).

Pamiętaj, aby po spinningu rozciągnąć mięśnie nóg, co wspomoże regenerację i zapobiegnie zakwasom. Poniżej znajdziesz przykładowe ćwiczenia:

Stretching nóg (ud, łydek) - przykładowy zestaw ćwiczeń

Sprawdź, jakie ćwiczenia spalają najwięcej kalorii?

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Rowerzysta Stacjonarny
|

Zainteresowani tematem niech zajrzą na :
https://rowerzystastacjonar...

Ami
|

Mozecie pedalowac i 5h i to wam nic nie da jesli nie bedzie intensywne.
15 min w zupelnosci wystarczy. Ale to ma byc ostra jazda a nie pitu pitu.

A teraz najlepsze; nawet 15sek spinningu wystarczy. Ale ma byc tak intensywny ze spadacie z rowera. Nie wierzycie? Sprawdzcie i po tygodniu zobaczycie roznice.

KaMa
|

Ja jeżdżąc w domu oglądam wszystkie zaległe filmy i seriale na DVD,wtedy wydaje mi się że jadę 10minut ;)

andrzej1979_2009
|

HEJ!!! Mam świetne rowerki do spinningu / indoor cycling'u. To świetne uzupełnienie treningów gdy za oknem deszcz, lub gdy poprostu nie możemy nigdzie wyjść. Dobra muzyka w uszach i jazda!!!. Używane ale w świetnym stanie - każdy coś wybierze. Od 1tys. do 4 tys. Firmy takie jak: Tomahawk, Schwinn, Lemond Revmaster Life Fitness, Reebok, lub Vortec. Zainteresowanych proszę o kontakt. 506145709. Pomagam z dostawą w mazowieckim!! Dalej kurier. Trochę ruchu i po brzuchu!usmiech.gif Dieta to nie wszystko! Pozdrawiam Andrzej

Rafał
|

Warto też dodać ze na rowerze stacjonarnym nie dostanie się mandatu a na zwykłym to ostatnio bardzo łatwe. Ostatnio w tydzień dostałem tyle mandatów że starczyło by na ponad pół roku treningów

ja
|

Sorry zaczynam dopiero walkę z rowerem treningowym ,banalne pytanie odnośnie tego planu treningowego,te wszystkie ćwiczenia trzeba zrobić jednym ciągiem ?na to trzeba pól dnia :-)

Agnieszka
|

Od roku biorę udział w zajęciach fitness - najbardziej przypadł mi do serca trening na rowerkach, jest to naprawdę świetna zabawa. Schudłam 13 kilogramów, mam lepsze samopoczucie i zdecydowanie lepiej się czuje :) Polecam naprawdę wszystkim siedzącym za biurkami przed monitorami.

andrea
|

Ćwiczę na trenażerze z komputerem przy muzyce i chłodzeniu wentylatorem. Ubieram spodenki kolarskie z ,,wkładką" i przewiewną koszulkę odprowadzającą pot. Czas ćwiczenia 60 min 7 razy w tygodniu.W czasie ćwiczenia uzupełniam płyny wodą mineralną. To b. ważne. Nie chcę schudnąć - nie mam nadwagi a ćwiczę dla dobrego samopoczucia.Jestem emerytem - mam 66 lat i czuję się jak młody bóg.

kita
|

non to jak? ; na rowerki///// lato tuż tuż!!!!!!!!!!

xcracer
|

Jazda na stacjonarnym jest strasznie nudna. Ale zawsze można popatrzeć jak jeżdżą zawodowi kolarze. Tu jest fajna playlista z najlepszymi momentami Tour de France http://xouted.com/2014/01/n...